Det virkede for godt til at være sandt: Oscar Piastri langt bagude igen, Leclerc på slidte dæk og
Max Verstappen lige bagved på bløde dæk.
Beslutningen om at indsætte en Virtual Safety Car (VSC) mod slutningen af Mexicos Grand Prix har udløst hård kritik. Særligt fra den tidligere verdensmester
Jacques Villeneuve. Verdensmesteren fra 1997 lagde ikke fingre imellem i sin vurdering.
- Den Virtual Safety Car dér var pinlig, sagde Villeneuve.
- Bilen stod allerede helt væk fra banen, langt uden for idealsporet og endda på den langsomste del af banen.
- Der var absolut ingen grund til at indsætte en VSC, slet ikke med kun to omgange tilbage.
I næstsidste omgang spandt Carlos Sainz i stadionsektionen Foro Sol og kørte derefter selv sin Williams bag ved autoværnet. Der var ikke tale om en farlig situation – banen var fuldstændig fri. Alligevel valgte løbsledelsen at aktivere en Virtual Safety Car.
- Der var absolut ingen grund til at indsætte en VSC
Den beslutning betød brat afslutningen på, hvad der ellers tegnede til en spændende afslutning på løbet. Max Verstappen lå tæt bag Charles Leclerc og kørte på de hurtigere, bløde dæk. Hollænderen var godt kørende, i fuld fremmarch og så muligheder for at tage andenpladsen.
Oscar Piastri lå lige bag Oliver Bearman og kunne med en overhaling have sikret sig to vigtige point. Hvis Piastri havde fået de to point, ville australieren stadig have ført verdensmesterskabet. Villeneuve understregede den større betydning.
- Millioner af mennesker ser med på sådan et løb. Det skal man også tage i betragtning i sine beslutninger. Det her var ikke tidspunktet at tage tempoet ud af løbet.
Der er god grund til utilfredsheden, som canadieren gav udtryk for. Alligevel var det ikke alle, der tabte på Virtual Safety Car’en. For Ferrari-køreren Charles Leclerc, som havde Verstappen tæt bag sig, kunne tidspunktet ikke have været bedre.
- Jeg var faktisk ret glad for det, indrømmede monegaskeren lettet efter løbet.
- Mine dæk var helt færdige, og Max kom tættere og tættere på på de bløde dæk. Det var svært, men Virtual Safety Car’en reddede mig virkelig til sidst.
Ferrari-køreren formåede med nød og næppe at holde Verstappen bag sig og sluttede som nummer to – lige foran Verstappen – mens Norris vandt løbet suverænt.