Kritik af FIA’s ledelse intensiveres, mens en række kontroversielle beslutninger og opsigtsvækkende afskedigelser forværrer krisen op til Qatar Grand Prix. FIA står midt i en dybt pinlig krise, der blot bliver mere intens op til Qatar Grand Prix. I kølvandet på en række opsigtsvækkende afgange blandt nøglepersoner er der nu også stor bekymring om FIA’s ledelse under præsident
Mohammed Ben Sulayem.
Race director Rui Marques, som fik ansvaret for F1 i Las Vegas Grand Prix, står nu over for den usædvanlige opgave at lede både Formel 1 og Formel 2 i Qatar.
Dette sker, fordi hans afløser i Formel 2, Janette Tan, blev fjernet fra posten, før hun overhovedet nåede at tiltræde.
Ifølge Tim Mayer, en mangeårig steward og tidligere FIA-repræsentant i USA, som også er blevet afskediget, er der en voksende bekymring blandt kørere og teams om, at FIA "løber tør for kvalificerede folk" til nøglepositioner.
Kritik af Ben Sulayems ledelse
Denne krise har ført til øget kritik af Ben Sulayems ledelsesstil, både internt i FIA og fra kørere.
Ifølge The-Race.com har Mayer udtalt, at Ben Sulayem personligt tog anstød af hans rolle i en tidligere sag, hvor FIA pålagde US Grand Prix-arrangørerne en bøde på 3,7 millioner danske kroner, hvoraf 2,6 millioner blev suspenderet.
Mayer påpeger, at denne beslutning blev truffet professionelt, men at Ben Sulayem opfattede det som en personlig kritik.
Det har ifølge Mayer været en tendens i Ben Sulayems treårige præsidentskab, at flere beslutninger er blevet taget uden gennemsigtighed eller konsistens.
Kørere som George Russell har også offentligt udtrykt frustration over manglen på stabilitet.
"Vi ønsker bare lidt klarhed og konsistens, men det ser ud til, at vi konstant mister vigtige folk," sagde Russell i forbindelse med GPDA-mødet i Qatar.
En eskalerende krise
Ben Sulayems regime står nu over for intens kritik både eksternt og internt.
Mens FIA hævder at have nye kandidater klar via deres High Performance Programme, understreger den voksende utilfredshed, at krisen ikke kun handler om mangel på kvalificerede medarbejdere, men også om ledelsesproblemer.
Denne situation kaster et dårligt lys over FIA, der skal bevare sin troværdighed som motorsportens øverste myndighed.
Med Qatar Grand Prix lige om hjørnet er spørgsmålet, om organisationen kan genoprette tilliden – eller om krisen fortsat vil eskalere.