gettyimages 2181465471

Fra racerkører til miljøforkæmper: Sebastian Vettels liv efter Formel 1

Formel 1mar. 13 , 14:38

Efter en glorværdig karriere i Formel 1 har Vettel skabt sig et nyt liv. Campingferier, elbiler og klimakamp fylder nu mere end fart og pokaler.

Sebastian Vettel er en af de mest succesrige kørere i Formel 1’s historie. Fire verdensmesterskaber og 53 Grand Prix-sejre sikrer hans status som en af sportens helt store profiler, men i sine sidste år i Formel 1 begyndte Vettel at ændre sin rolle.

Han blev en af de mest markante stemmer inden for miljøbeskyttelse, talte åbent om klimakrisen og tog endda initiativ til at samle affald op efter løb for at sætte fokus på bæredygtighed.

Nu, to år efter han sagde farvel til Formel 1, er Vettel fortsat engageret i kampen for en grønnere fremtid.

For nylig besøgte han en skole i Schweiz, hvor han sammen med en bæredygtighedsekspert talte med eleverne om cirkulær økonomi og bæredygtig mode.

"Jeg havde slet ikke denne viden, da jeg var barn. Vi vidste, at man ikke bare smider affald på gaden, men vi forstod ikke konsekvenserne af vores handlinger," fortæller Vettel.

Hans mål er at øge børns bevidsthed om miljøet, men samtidig erkender han, at hans egen karriere har haft en betydelig miljøpåvirkning.

Kan han udligne sin egen CO₂-gæld?

Som Formel 1-kører rejste Vettel verden rundt i mere end et årti.

Flyrejser og højhastighedsracerbiler er langt fra bæredygtige, og han er ikke bleg for at indrømme sit eget ansvar.

"Jeg kan godt kaldes en hykler. Jeg fløj rundt i verden i årevis – og det var ikke på økonomiklasse," siger han med et smil.

Ifølge et interview med den schweiziske avis Tages-Anzeiger overvejede Vettel at købe CO₂-kompensation for sin karriere, men han er skeptisk over for, hvor effektivt det egentlig er.

"At plante træer lyder godt, men er det de rigtige træer? På det rigtige sted? Vil de stadig stå der om fem år? Vi skal være kritiske over for de løsninger, der får os til at føle os bedre tilpas, men ikke nødvendigvis gør den store forskel."

For Vettel er det vigtigere at finde reelle løsninger end blot at kompensere for fortiden.

Formel 1 skal tilpasse sig

Miljøspørgsmålet er dog ikke kun relevant for Vettel personligt – det har også stor betydning for Formel 1’s fremtid.

Interessen for sporten er stigende i USA, men i Europa bliver der stillet stadig flere spørgsmål ved, om Formel 1 passer ind i en tid, hvor klimakampen fylder mere og mere.

"Hvis sporten ikke tilpasser sig og finder løsninger, kan presset blive så stort, at vi ender i en situation, hvor man diskuterer et forbud," advarer Vettel.

Formel 1 har allerede taget nogle skridt i en mere bæredygtig retning.

Fra 2026 vil alle biler køre på syntetisk brændstof, der kan gøre sporten CO₂-neutral. Men Vettel mener ikke, at det er en mirakelløsning.

"Det kræver enormt meget elektricitet at producere syntetisk brændstof. Strøm, som kunne bruges andre steder – for eksempel til opvarmning af bygninger. Det er en overgangsteknologi, ikke den endelige løsning," forklarer han.

Campingferier i stedet for jetset-liv

Selv om han stadig følger Formel 1 tæt, har Vettel skabt sig et nyt liv efter karrieren.

Sammen med sin kone og tre børn tager han ofte på campingferier i Europa – en simpel livsstil, der står i skarp kontrast til Formel 1’s glamourøse verden.

"Folk bliver overraskede, når de ser mig på en campingplads, men efter den første øl er jeg bare en af de andre," griner han.

Han erkender dog, at hans tidligere liv på farten har haft en pris.

"Da jeg stoppede, gik det op for mig, hvor meget tid jeg faktisk havde tilbragt væk fra min familie. Jeg troede altid, at jeg snart ville være hjemme igen, men når man ser tilbage, var det mere undtagelsen end reglen."

Homoseksualitet i motorsport

En af de større nyheder i Formel 1-verdenen sidste var Ralf Schumacher, der valgte at springe ud af skabet.

Tidligere har motorsporten været præget af en machokultur, hvor få kørere har været åbne om deres seksualitet.

Ifølge Tages-Anzeiger er Vettel imponeret over Schumachers mod til at bryde et tabu i sporten.

"Statistisk set må mange atleter være homoseksuelle, men det er stadig svært at stå frem i sportsverdenen. Der er stadig fordomme, og man ved, at der vil komme grimme kommentarer fra tribunerne," siger han.

Han sammenligner det med Lewis Hamiltons kamp for lighed i Formel 1.

"Da Lewis kom ind i sporten, var der mange, der sagde, at en sort kører ikke hørte til her. Nu er han en af de største nogensinde. Det viser, hvor vigtigt det er at have forbilleder, der tør bryde barrierer."

Er Formel 1 stadig relevant?

Om Formel 1 stadig har relevans i en moderne verden er noget, Vettel ofte bliver spurgt om.

For ham er svaret, at sporten har en rolle at spille – men kun hvis den udvikler sig.

"Formel 1 er ikke bare sport, det er også kultur og historie. Men det betyder ikke, at den kan blive ved på samme måde som altid," forklarer han.

Elektriske biler er allerede ved at ændre den almindelige transport, men Vettel mener, at motorsport stadig kan have en berettigelse, hvis den bliver en testplatform for nye teknologier.

"Teknologi fra Formel 1 er ofte endt i personbiler. Hvis sporten kan drive innovationen i bilteknologi, kan den fortsat have en fremtid," siger han.

Vettel har selv en pragmatisk tilgang til biler.

"Jeg har stadig en dieselbus, som jeg elsker, men jeg har også en elbil. Vi er nødt til at finde en balance i overgangen," forklarer han.

Han er dog ikke i tvivl om, at den offentlige transport er fremtidens løsning i byerne.

"Zürich er et godt eksempel. Her giver det ingen mening at køre bil i byen, når den offentlige transport er så god. Hvis vi gør alternativerne bedre, vil flere vælge dem frivilligt," mener han.

"Jeg savner konkurrencen, men ikke cirkusset"

Selv om Vettel er glad for sit nye liv, indrømmer han, at han savner konkurrencen.

"At kæmpe mod de bedste i verden, følelsen af at presse sig selv til det yderste – det kan ikke erstattes," siger han.

Men han savner ikke alt omkring sporten.

"Formel 1 er en cirkusverden, hvor alt handler om resultater. Jeg har haft min tid der, og nu nyder jeg at være mere til stede i mit eget liv," slutter han.

Mest læste