Argentinerens fremtid i Formel 1 hænger i en tynd tråd efter en række afgørende begivenheder i slutningen af sæsonen.
Franco Colapinto, den unge argentinske racerkører, fik sin Formel 1-debut hos Williams-teamet under Italiens Grand Prix i 2024 som afløser for Logan Sargeant.
Trods sin begrænsede erfaring tiltrak han sig hurtigt opmærksomhed med sin evne til at matche teamkammeraten Alex Albon.
Især imponerede han med pointplaceringer i Aserbajdsjan og USA, hvilket gav håb om en fremtid blandt de største i sporten.
Colapintos stærke præstationer, kombineret med massiv kommerciel støtte fra Sydamerika, skabte interesse fra både Red Bull og Alpine, der så ham som en potentiel tilføjelse til deres respektive hold.
Ifølge The-Race.com kulminerede interessen for Colapinto under det mexicanske Grand Prix. Kort efter begyndte uheld og fejl dog at dominere hans sæson.
I Brasilien crashede han både under en våd kvalifikation og i løbet, mens han kørte bag sikkerhedsbilen.
Ved næste løb i Las Vegas skete det igen, denne gang i kvalifikationen, hvilket fik Red Bull til at betragte ham som en for stor risiko.
Samtidig blev Alpine, som oprindeligt havde set Colapinto som en mulig konkurrent til Jack Doohan, også mindre interesseret.
Med Flavio Briatore i spidsen overvejede Alpine ellers at evaluere Colapinto som et alternativ til Doohan, men de gentagne uheld gjorde planerne usandsynlige.
På nuværende tidspunkt tyder meget på, at Colapinto må indlede 2025-sæsonen som reservekører for Williams med begrænsede muligheder for at vise sig frem i testkørsler med ældre biler.
Red Bull ser ud til at satse på deres Formel 2-talent Isack Hadjar, mens Alpine holder fast i Doohan.
For at vende situationen kræves der en ekstraordinær indsats fra argentineren i det afsluttende løb i Abu Dhabi, men selv det vil næppe være nok til at genoplive interessen fra de store teams.