Formel 1-stjernen Kevin Magnussen udtrykker sin frustration. Danskeren mener, at tingene har taget en forkert drejning. Danskeren mener, at reglerne har taget en drejning, der går for vidt. Han understreger, at hans kollegaer i sporten også finder de nuværende regler for stramme og ønsker en ændring.
São Paulos Grand Prix blev endnu en gang præget af kaotiske vejrforhold og en diskussion om raceregler, og ifølge Magnussen er det på tide, at Formel 1 overvejer en mere afslappet tilgang, der tillader mere frihed til at konkurrere.
Mere tid på bøder end racing
Ved det seneste Grand Prix i São Paulo var det ikke bare dårligt vejr, der skabte forvirring, men også flere bøder, som blev uddelt for tekniske forseelser.
Den udskudte start og mindre forseelser som dæktryk og bandeord i presserummet fik mere opmærksomhed end selve racerløbet.
Episoderne i Austin og Mexico, særligt sammenstødene mellem Lando Norris og Max Verstappen, har sat fokus på, hvordan strenge retningslinjer påvirker racerløbene.
Magnussen og flere andre kørere er ifølge Ekstra Bladet utilfredse med disse regler, der, ifølge dem, ødelægger sportens dynamik.
Magnussen har i sin Formel 1-karriere været tilhænger af en racingstil, der minder om den mere afslappede tilgang, man ser i amerikansk IndyCar, hvor mantraet er “lad dem køre racerløb”.
Den danske racerkører forklarer, at han savner en tid, hvor kørerne havde frihed til at kæmpe på banen uden frygt for straffe for selv de mindste kontaktpunkter.
"Jeg synes, det er noget rod, som tingene er lige nu. Jeg tror, FIA er klar over det og arbejder på ændringer. De kan se, at det ikke fungerer. Retningslinjerne kan let udnyttes, og det bliver svært at få en naturlig rytme i racet,” siger Magnussen og tilføjer, at alle 20 kørere i feltet er enige om, at reglerne har behov for forbedring.
Moderne baner gør det for let
Ifølge Magnussen har de nyere baner, der er designet med store afkørselsområder, ændret racerløbene. De store ‘run-off’-områder gør det muligt for kørere at “hænge på ydersiden”, hvilket, ifølge danskeren, fjerner den ægte følelse af racing.
Han beskriver det som kunstigt og mener, at racerløb burde tillade kørere at kæmpe om positioner uden konstant at skulle tage hensyn til, om de risikerer en straf.
"Det er alt for nemt at forsøge at holde sig på ydersiden, når der ikke er nogen naturlig grænse," siger Magnussen.
Han påpeger, at hvis banerne var udstyret med grus eller andre naturlige afgrænsninger, ville det være op til kørerne at tage ansvar for deres positioner.
De nuværende regler, som fokuserer på specifikke situationer og kontakt, gør det ifølge Magnussen sværere for kørerne at udtrykke sig på banen.
“Der er en naturlig dynamik i racerløb, som bør styre konkurrencen. Banerne har udviklet sig på en måde, der kræver alle disse regler og retningslinjer, og det er bare ærgerligt,” afslutter Magnussen.