George Russell ser frem mod 2026-sæsonen med optimisme og hævder, at kun
McLaren ikke ville bytte plads med
Mercedes under de kommende reglementsændringer i Formel 1.
Formel 1 står foran store teknologiske ændringer i 2026, hvor motorerne skal køre på bæredygtigt brændstof og være cirka 50 procent batteridrevne.
Den nye æra giver holdene en ny mulighed for at positionere sig i toppen og ifølge George Russell er Mercedes godt rustet til opgaven.
- Det er ikke bare markedsføring. Jeg vil nok sige, at de eneste, der potentielt ikke ville bytte med os, er McLaren-folkene, siger Russell i et interview med The Telegraph.
Med to løbssejre i 2025 og en placering langt fra mesterskabstoppen har Russell oplevet begrænsninger i Mercedes’ nuværende bil.
Men han ser et stærkt fundament forud for de kommende reglementsændringer.
Motoren bliver afgørende
Historisk har Mercedes udnyttet store tekniske skift til egen fordel, ikke mindst i starten af hybridæraen i 2014.
Dengang blev kundeteamet Williams en af de nærmeste konkurrenter og sluttede som nummer tre i konstruktørmesterskabet i både 2014 og 2015.
Også i 2026 kan Mercedes-motoren blive et afgørende konkurrenceparameter.
Ifølge Russell er motorprogrammet så stærkt, at flere rivaler sandsynligvis ville ønske at bytte sig til det.
Udover McLaren får Mercedes også leveret motorer til Williams og Alpine, som træder ind i stedet for Aston Martin.
Adrian Newey har forudset, at 2026 vil blive en såkaldt "motorformel", men understreger samtidig, at chassiset og især aktiv aerodynamik kan spille en nøglerolle.
Netop her kan Mercedes' konkurrenter finde muligheder for at udligne forskelle i motorydelse.
Udfordrere med ambitioner
Flere fabrikanter står klar til at udfordre Mercedes’ position i 2026.
Ferrari forventes at være blandt de mest konkurrencedygtige i motorafdelingen, trods tabet af Wolf Zimmerman, der er skiftet til Audi.
Audi har angiveligt gjort store fremskridt med deres motorudvikling, og Red Bull Powertrains, i samarbejde med Ford, ventes at være cirka to tiendedele sekund efter konkurrenterne fra starten, men vil få mulighed for at benytte de særlige indhentningsregler i FIA’s reglement.
Honda satser ligeledes stort, og samarbejdet med Aston Martin som fabriksprogram giver mulighed for at skræddersy bilen efter motoren.