George Russell har fremsat et konkret forslag til, hvordan Formel 1 kan skabe mere spændende løb og reducere antallet af stillestående étstopper-strategier.
Formel 1-sæsonen har i den seneste tid været præget af en række løb med begrænset action og få overhalinger.
Det skyldes ifølge flere kørere en mangel på dækslid, som gør det muligt at gennemføre løbene med blot et enkelt pitstop.
George Russell har nu fremlagt et løsningsforslag, der skal skabe mere dynamik i sporten.
Under det amerikanske grandprix i Austin måtte Russell se sig passeret i første sving af både Lewis Hamilton og Oscar Piastri.
Briten sluttede løbet som nummer seks og erkendte efterfølgende, at hans placering reelt blev fastlagt i løbets første sekunder.
Oplevelse af statiske løb
- Det var ret frustrerende, men jeg havde en fornemmelse inden løbet af, at hvor man ligger efter første sving, er der man ender. Og det viste sig desværre at holde stik, sagde Russell til blandt andre RacingNews365.
Han forklarede, at han med en bedre start måske kunne have kæmpet med om tredjepladsen, men understregede samtidig, at forskellene i dækpræstation og fart i toppen af feltet er minimale.
- Der er ikke noget dækslid, der er ikke nogen dækforskel. Mellem den hurtigste og den langsomste bil i top seks er der måske to eller tre tiendedele. Man skal bruge mindst et halvt sekunds fartoverskud for at overhale, og det er grunden til, at vi ikke ser overhalinger.
Forslag: Dæk med dramatisk nedgang
Russell pegede på, at Pirelli befinder sig i en svær position.
Ved høj dækslid klager kørerne over manglende mulighed for at presse, mens lavt dækslid skaber kedelige løb uden strategiændringer. Derfor foreslår han en mere drastisk løsning.
- I en ideel verden ville man have dæk, som man kan presse på med, men som efter 12-20 omgange falder markant i ydeevne. Så bliver man tvunget til at køre to eller tre stop. Det ville skabe mere variation og strategi i løbene.
Han tilføjede, at idéen er lettere sagt end gjort, men roste Pirelli for deres indsats og forbedringer af dækkene.
Han anerkendte, at de har leveret et bedre produkt, men at det paradoksalt nok kan føre til mindre underholdende løb.
Senest har Pirelli eksperimenteret med at springe dæksammensætninger over og med at hæve hastighedsgrænsen i pitten for at fremme flerstoppere, men effekten har indtil videre været begrænset.