George Russells radiokommunikation fra det canadiske Grand Prix har givet nyt indblik i, hvorfor Red Bulls protest mod ham blev afvist af løbsledelsen.
Efter det canadiske Grand Prix valgte
Red Bull Racing at indgive en officiel protest mod
Mercedes-køreren
George Russell.
Protesten omhandlede en episode under en sen Safety Car-periode, hvor Red Bull mente, at Russell kørte usportsligt og uforudsigeligt for at få
Max Verstappen til at begå en regelovertrædelse.
Episoden opstod, da McLaren-duoen Lando Norris og Oscar Piastri kolliderede og sendte løbet ind i en neutralisering.
Ifølge Red Bull bremsede Russell unødigt hårdt mellem sving 12 og 13, hvilket fik Verstappen til midlertidigt at passere ham under Safety Car-forhold. Det er en handling der kan udløse straf.
Men efter næsten fem timers behandling blev protesten afvist.
Gennemgangen af data og radiokommunikation viste, at Russell fulgte de gældende regler.
I flere beskeder til sin race engineer, Marcus Dudley, forklarede Russell, at han fulgte det såkaldte "delta".
En "delta" er en minimumstid, som kørerne skal holde sig over i hver sektor under Safety Car.
FIA fandt ingen fejl
I sin besked på omgang 69 forklarede Russell:
- Jeg fulgte deltaen. Den var negativ.
Til det svarede ingeniøren:
- Så du skal trykke på for at hente Safety Car'en.
Ifølge reglerne må kørere ikke overskride den fastsatte minimumstid pr. sektor, og Russell justerede sin fart i overensstemmelse hermed.
Stewarderne fandt ingen beviser for usportslig kørsel og henviste til, at Russell fulgte artikel 55.7 i det sportslige reglement.
Der blev heller ikke observeret nogen uregelmæssigheder i hans omgangstider eller acceleration.
Red Bull havde desuden fremhævet, at Russell nævnte i radioen, at Verstappen overhalede under Safety Car, hvilket de tolkede som et forsøg på at få hollænderen straffet.
Men radiologgen mellem Russell og teamet tydede mere på en konstatering end et bevidst forsøg på at manipulere løbsledelsen.
Lang behandlingstid vækker kritik
Det endelige resultat blev bekræftet først klokken 2:45 britisk tid, hvilket har vakt kritik blandt fans, der oplevede unødig lang ventetid.
FIA’s procedure kræver dog gennemgang af data, høring af involverede teams og kørere, før en endelig afgørelse kan træffes.
Protesten fra Red Bull blev dermed den anden mod Russell i denne sæson, efter at teamet tidligere i Miami Grand Prix også fik afvist en klage.