Kevin Magnussen har oplevet en markant forbedring i sine præstationer de seneste løb. Den danske Formel 1-kører peger selv på ændringer i bremserne samt opdateringer på bilen som årsagen hertil.
I Austin overraskede han ved at kvalificere sig som nummer otte til sprinten og opnå en syvendeplads i selve sprinten.
I hovedløbet blev han nummer ni i kvalifikationen, men gik glip af pointene på grund af en strategisk fejl fra teamet.
I Mexico fortsatte succesen, hvor Magnussen både kvalificerede sig og sluttede som nummer syv og formåede at holde både sin teamkammerat Nico Hülkenberg og resten af midterfeltet bag sig.
En fornyet tillid til bilen
Magnussen sagde ifølge formu1a.uno, at han har følt sig mere selvsikker og komfortabel i bilen end tidligere, og han beskrev de seneste løb som en nærmest "magisk" oplevelse.
"Det var bare et af de løb, hvor alting klikkede," forklarede Magnussen og fremhævede sin oplevelse af bilen:
"Jeg kunne presse dækkene og styre dem uden problemer, hvilket gjorde det meget lettere at finde bilens sweet spot."
Magnussen tilføjede, at han før starten ikke havde forventet at kunne køre fra midterfeltet, men at bilens præstationsevne overraskede ham positivt under løbet.
Denne fornyede tillid hænger ifølge formu1a.uno sammen med en ændring i bilens bremser, hvilket Magnussen mener kan være en nøglefaktor.
Han nævnte, at bremsernes forbedrede ydelse nu giver ham den nødvendige kontrol og tryghed til at køre bilen aggressivt.
"Det føles, som om der er sket noget mærkeligt, som har givet mig mulighed for virkelig at presse bilen og have tillid til den."
Opgraderinger spiller en vigtig rolle
Ud over ændringerne i bremserne har Haas introduceret en aerodynamisk opdatering, som Magnussen ser som en forbedring.
Han forklarede, at den nye balance i bilen, med en stærkere bagende og en lidt svagere forende, passer bedre til hans kørestil.
"Jeg tror, at opgraderingen har bevæget sig i min retning," forklarede Magnussen og tilføjede, at bilens opførsel nu matcher de præferencer, han har til balancen mellem for- og baghjulsgreb.
Forventningerne til fremtiden
På spørgsmålet om, hvorvidt Haas nu kan konkurrere om en plads i Q3 i hvert løb, svarede Magnussen forsigtigt.
"Jeg ville ikke blive overrasket, hvis det skifter igen," sagde han. "Midterfeltet er tæt, og der er aldrig nogen garantier i F1. Men vi har haft to gode løb, og jeg er glad for, at vi har fået noget ud af dem."
Magnussens nye selvtillid i bilen kan være afgørende for Haas’ kommende løb, men som han selv understreger, er Formel 1 uforudsigeligt.
For nuværende glæder han sig over at kunne presse bilen maksimalt og få resultater ud af opdateringerne.