Haas og Toyota tager denne uge et stort skridt i deres partnerskab med en to-dages test på Jerez-banen i Spanien, hvor et 2023-spec Haas VF-23 chassis bliver sat på banen.
Dette markerer en milepæl for Haas, der for første gang afholder en TPC-test (Testing Previous Car), og reflekterer den teknologiske støtte, som Toyota tilbyder teamet.
Samarbejdet mellem Haas og Toyota, som begyndte sidste år, har til formål at styrke Haas’ tekniske kapaciteter, samtidig med at Toyota bruger muligheden til at integrere unge ingeniører og kørere i Formel 1-miljøet.
Denne test giver både nuværende og kommende talenter en vigtig mulighed for at få erfaring og udvikle sig i en F1-kontekst.
Tre kørere på banenI løbet af de to testdage vil tre kørere få tid bag rattet. Haas’ nye faste kørere, Oliver Bearman og Esteban Ocon, vil dele køretiden med Ritomo Miyata, en talentfuld japansk kører.
Den lovende unge Bearman åbner testen, mens Miyata tager over senere samme dag. Ocon, som allerede har erfaring med Haas fra post-sæsonens test i Abu Dhabi, får en session torsdag formiddag, før Miyata afslutter testen.
Miyata, der har gjort sig bemærket i japanske motorsportsklasser som Super GT og Super Formula Lights, samt i Formel 2, er en vigtig del af Toyotas strategi for at introducere deres kørere til det globale motorsportniveau. Hans deltagelse understreger Toyotas engagement i at integrere sine talenter i F1’s verden.
Haas-Toyota samarbejdets betydningPartnerskabet mellem Haas og Toyota er et strategisk træk for begge parter. For Haas, som det mindste team på gridden, åbner Toyotas støtte døren for ressourcer og teknologiske muligheder, der tidligere var uden for rækkevidde.
For Toyota er det en platform til at genopbygge forbindelser til F1 og teste mulighederne for en eventuel tilbagevenden som konstruktør.
Toyota, der tidligere deltog i F1 mellem 2002 og 2009 uden at vinde et løb, har siden haft succes i sportsvognsracing og har kontinuerligt overvejet et comeback til F1. Det nuværende samarbejde med Haas kan ses som en måde at "teste vandet" og evaluere deres teknologi og strategi for en mulig tilbagevenden omkring 2030.
Fremtidsperspektiver for Toyota i F1Selvom Toyota endnu ikke har annonceret en fuld tilbagevenden, er der stærke indikationer på, at virksomheden overvejer det. Masaya Kaji, Toyotas motorsportsdirektør, har nævnt, at virksomheden studerer teknologier for 2026 og fremad.
Med rivaliserende bilproducenter som General Motors, der træder ind i sporten næste år, er presset stigende for Toyota til at deltage igen for at forblive relevante på den globale motorsportsscene.
Haas-Toyota samarbejdet repræsenterer et vigtigt skridt for begge parter, og testen på Jerez giver ikke kun værdifuld erfaring for kørere og ingeniører, men også en forsmag på, hvordan et stærkere partnerskab kunne forme sig i fremtiden.