liam lawson

Helmut Marko er ved at være træt af Liam Lawson på dette punkt

Formel 1okt. 26 , 15:13
Liam Lawson kæmper med resultaterne i F1 – og ifølge rapporter risikerer han nu sin fremtid i Red Bull-systemet på grund af sin tone i teamradioen.
Liam Lawsons første fulde sæson i Formel 1 har budt på svingende præstationer, men det er ikke kun resultaterne, der vækker opsigt.
Flere episoder med kritiske og frustrerede meldinger over teamradioen har fået negativ opmærksomhed, og det kan ifølge medierne skade hans chancer i Red Bulls talentsystem.
Ved det nylige grandprix i Mexico kvalificerede Lawson sig som nummer 15, mens holdkammeraten og debutanten Isack Hadjar imponerede med en Q3-placering.
Trods den skuffende indsats reagerede Lawson med en kommentar over radioen: "Ingen greb!" en gentagelse af en tendens, hvor newzealænderen giver bilen eller forholdene skylden for sine placeringer.
Gentagne undskyldninger skader omdømmet
Lawson har tidligere reageret i samme stil.
Ved sprintkvalifikationen i Austin udbrød han:
- Hvad fanden var det, efter at have fået slettet sin omgangstid.
Da han blev informeret om årsagen, svarede han sarkastisk:
- Åh, måske var der en bil midt på fucking vejen.
Hans race engineer måtte herefter minde ham om sproget, hvilket ifølge flere kilder ikke er første gang.
- Ærligt, så ved jeg det ikke.... Jeg har overhovedet ingen greb, lød det fra Lawsom ved det britiske grand prix da han blev nummer 16 i kvalifikationen.
Den form for udmeldinger vækker bekymring hos Helmut Marko, Red Bulls mangeårige rådgiver og ansvarlig for talentudviklingen i organisationen.
Marko har tidligere været kritisk over for unge køreres håndtering af radioen, og i foråret kritiserede han Isack Hadjar for at kalde sig selv en idiot under et løb i Monaco.
Fremtiden hos Racing Bulls under pres
Lawsons reaktioner bliver ifølge rapporter tolket som mangel på ansvar og modenhed.
Det er to egenskaber, der vægtes højt i Red Bulls vurdering af fremtidige førere.
Kombinationen af inkonsekvente præstationer og negativ kommunikation over radioen kan skade hans chancer for at få forlænget sin plads hos Racing Bulls.
Samtidig lurer unge talenter som Arvid Lindblad i kulissen, hvilket sætter yderligere pres på Lawson.
Hvis ikke han hurtigt ændrer tilgang og præstationer, kan han risikere at falde bag i køen i det konkurrenceprægede Red Bull-system.
Marko har tidligere understreget, at kørere i Red Bull-programmet skal kunne håndtere både fart og følelsesmæssigt pres, og lige nu risikerer Lawson at falde igennem på begge punkter, hvis den nuværende kurs fortsætter.
Mest læste

Loading