Der har været spekulationer længe, og weekendens resultater har kun pustet til ilden.
Max Verstappen udgik for første gang i 2025-sæsonen, da
Mercedes-rookien Andrea Kimi Antonelli sendte ham i spin under weekendens Grand Prix i Østrig.
Uheldet satte en tyk streg under Red Bulls nuværende problemer.
Holdkammeraten Yuki Tsunoda fik heller ikke vendt den nedadgående kurve, da bilen ifølge japaneren var umulig at køre.
Han sluttede sidst efter både en kollision og en tidsstraf.
Verstappens pointtab betød, at han nu ligger hele 61 point efter Oscar Piastri i kampen om verdensmesterskabet.
Med blot 155 point på kontoen mod Piastris 216 og Lando Norris’ 201 er det efterhånden svært at se den femte titel som realistisk at opnå i år.
Den hollandske kører har gentagne gange afvist, at han overhovedet er i spil til at vinde i år.
Usikkerheden omkring hans fremtid hos Red Bull er derfor taget til.
Mercedes har angiveligt intensiveret kontakten til Verstappens lejr, hvilket George Russell også har bekræftet.
Det skaber uro i paddocken og giver næring til spekulationer.
Markos pludselige kovending
Midt i det hele er det Red Bulls motorsportskonsulent
Helmut Marko, der nu har overrasket med en mere afslappet tilgang til Verstappens situation.
Da han blev spurgt af ORF, om Verstappen kunne være på vej væk, svarede han:
- Han har kontrakt til 2028. Ligesom alle topteams har vi fratrædelsesklausuler baseret på præstation, men som det ser ud nu, er der slet ingen grund til, at kontrakten ikke skulle blive opfyldt.
Det bemærkelsesværdige er, at Marko tidligere på sæsonen var langt mere bekymret.
Til Sky Tyskland udtalte han i april:
- Forbedringer skal komme snarest, så Max har en bil, han kan vinde med. Vi skal give ham grundlaget for at kæmpe med om VM.
Men til trods for at Verstappen nu er længere bagud i stillingen end dengang, virker Marko nu overbevist om, at hollænderen bliver hos Red Bull.
Dette skifte i tone falder sammen med meldinger om, at Red Bull internt vurderer situationen anderledes, end mange udefra gør.
Ifølge F1 Oversteer mener Marko, at ingen udløsningskriterier aktuelt er opfyldt, og han ser derfor ingen grund til bekymring.
Hvad venter forude?
Samtidig har rygterne om 2026 taget fart.
Verstappens team betragter angiveligt Red Bulls fremtidige bil som et potentielt svagt punkt.
Hos Mercedes er man ivrige efter at finde nogen, der kan udfylde tomrummet efter Lewis Hamiltons afgang, og har endnu ikke skrevet kontrakt med nogen kørere for næste år.
Ifølge Auto Motor und Sport mener Marko, at et eventuelt skifte til Mercedes i 2026 kan få store konsekvenser, særligt for den unge Antonelli, som risikerer at blive overskygget af Verstappen:
- Alle ser dårlige ud ved siden af Max. Det ville være for tidligt for Antonelli i hans anden sæson.
Østrigeren tilføjede, at Verstappens kørestil er så unik, at den ikke nødvendigvis passer til Mercedes' bil.
Alt tyder altså på, at Marko enten ved mere, end han lader forstå, eller bevidst forsøger at dæmpe uroen.
Verstappens fremtid er stadig usikker, men Red Bull-lejrens seneste signaler peger på, at man trods alt regner med at beholde ham lidt endnu.