Red Bull og
McLaren kæmpe både på og uden for banen for tiden.
McLarens fremgang har været bemærkelsesværdig. Da Red Bull dominerede Formel 1 i begyndelsen af 2023, lå McLaren nede i midterfeltet.
Teamet arbejdede sig op til at blive en del af "best of the rest"-gruppen, men der var stadig et stort hul op til Red Bull ved årets slutning. Lando Norris sluttede næsten 25 sekunder efter Max Verstappen i sæsonfinalen i Abu Dhabi.
Det samme gjorde sig gældende i begyndelsen af 2024, indtil McLarens opgradering i Miami ændrede styrkeforholdet i F1.
Red Bull var ikke længere dominerende og de kom ind i en udviklingskrise, da de forsøgte at finde mere fart i et koncept, der ellers virkede næsten perfekt.
Seks måneder senere topper McLaren mesterskabet med 49 point foran Red Bull. Ferrari, som også har overhalet de forsvarende mestre, ligger mellem dem.
Red Bull mener ikke, at McLaren er nået til toppen på helt fair vis. De stod i spidsen for protesterne mod deres bagvinge i Baku — et nu ændret design, som Oscar Piastri brugte til at vinde løbet og nye klager dukkede op i Brasilien.
Hjulspor fra Singapore vakte mistanke
Red Bull indberettede McLaren til FIA, sammen med andre hold, fordi de mistænkte, at McLaren injicerede vand i deres dæk. Dette skulle teoretisk set hjælpe med termisk regulering, men det er ulovligt ifølge reglementet.
Hverken Pirelli eller FIA har nogen grund til at mistænke ulovligheder, selvom angivelige beviser blev "observeret" ved Singapore GP i september. Det skriver Motorsport.com.
Da dækkene blev undersøgt på Pirellis base i Marina Bay, kunne man se vand og vandmærker inde i nogle hjul. Dette førte til yderligere undersøgelser.
Det ser dog meget usandsynligt ud, at der kommer noget ud af det. Men det er tydeligt, at Red Bull udforsker enhver mulig vej for at bremse McLaren og deres øvrige konkurrenter.
Christian Horners to ord efter anklagen
Red Bulls teamchef Christian Horner blev uundgåeligt stillet spørgsmål om sagen efter søndagens løb i Brasilien. Men det virkede som om, han ikke ønskede at tage opmærksomheden væk fra Verstappens historiske sejr.
Horner sagde blot "ingen kommentarer", da emnet blev bragt op. Hans team var igen på offensiven efter selv at være blevet anklaget i USA.
Her måtte Red Bull demonstrere, at de ikke brugte en ulovlig enhed til at justere bilens kørehøjde fra cockpittet. Dette ville gøre det muligt at sænke bilen under kvalifikationen og opnå en præstationsfordel.
Zak Brown udtalte, at Red Bulls forklaring ikke "hang sammen", men FIA nedtonede hurtigt den opblussende skandale. Inspektionerne afslørede igen ingen regelbrud.