En af de mest ikoniske F1-baner bekræfter nu, hvorfor en tilbagevenden til motorsportens højeste niveau ikke længere er på dagsordenen.
Nürburgring, en af de mest ikoniske baner i motorsportens historie, har afvist rygter om, at banen overvejer en tilbagevenden til Formel 1-kalenderen.
Tidligere fungerede banen som en fast del af løbsplanen fra 1999 til 2007 under navnet European Grand Prix og derefter som vært for det tyske Grand Prix i ulige år mellem 2009 og 2013, i en aftale om rotation med Hockenheim.
Den sidste store begivenhed på Nürburgring i F1-regi var i 2020, hvor banen trådte til som vært for Eifel Grand Prix som følge af COVID-19-pandemien, der medførte mange aflysninger i den oprindelige kalender.
Trods et rigt motorsportshistorisk bagtæppe kæmper banen i dag med de økonomiske krav, der følger med at være vært for et Formel 1-løb.
Den høje pris for at få en plads på kalenderen og de stigende organisatoriske omkostninger gør det vanskeligt at opnå overskud på en sådan investering, en udfordring som både Nürburgring og Hockenheim tidligere har kæmpet med.
Eftersom Formel 1-organisationen søger værter til kalenderårene 2028 og 2030, har der været spekulationer om, hvorvidt Nürburgring kunne udfylde disse tomrum.
RacingNews365 bemærker imidlertid, at de europæiske løb allerede er under pres.
Ifølge chefen for Spa-Francorchamps, der for nylig har sikret sig en kontrakt til og med 2031, planlægger Formel 1 kun at have otte europæiske løb på kalenderen i fremtiden.
I denne kontekst har Nürburgring officielt afvist sin interesse.
"Planen er ikke gennemførlig for os som privat virksomhed i denne form," forklarer talsmand Alexander Gerhard i et interview med Sky Sports.
Han understreger, at det ville være en tabsgivende affære for selskabet bag banen.
Det afsløres også, at der ikke har været yderligere samtaler mellem Formel 1-organisationen og Nürburgring siden en diskussion for over et år siden.
Nürburgring er langt fra alene om at kæmpe med Formel 1’s økonomiske realiteter.
De høje promotion-afgifter og kravene til moderne infrastruktur gør det stadig sværere for europæiske baner at konkurrere med nybyggede anlæg i Asien og Mellemøsten, hvor statslige midler ofte finansierer arrangementerne.
Mens Nürburgring fortsat vil være en central spiller i andre motorsportsgrene, synes en tilbagevenden til Formel 1-kalenderen at være urealistisk, i hvert fald under de nuværende betingelser.
Med udsigten til færre europæiske løb i fremtiden skal fans muligvis måtte indstille sig på en Formel 1-kalender, der i højere grad er domineret af destinationer på andre kontinenter.
Nürburgring’s fravær er blot endnu et eksempel på de skiftende vilkår i sporten.