Franskmandens store dag på Zandvoort fik en uventet afslutning.
Isack Hadjar fik sit officielle gennembrud i Formel 1, da han sluttede som nummer tre i søndagens Grand Prix på Zandvoort.
Den blot 20-årige
Racing Bulls-kører havde kvalificeret sig som nummer fire og formåede at holde sin placering gennem det meste af løbet.
Han afviste angreb fra både Charles Leclerc og George Russell, og da Lando Norris udgik få omgange før mål med motorproblemer, blev der pludselig åbnet en dør til podiet.
Hadjar udnyttede situationen til fulde og holdt hovedet koldt på den sidste genstart, hvor Russell pressede ham hårdt.
Resultatet gjorde ham til den yngste franske kører nogensinde med en Formel 1-podieplads, og den femteyngste i sportens historie.
Det var samtidig Racing Bulls’ første top-tre resultat siden 2021, og kun det sjette podie i holdets samlede historie.
”Det føles uvirkeligt”
Efter løbet forklarede Hadjar, at det var svært at forstå. Han havde forventet at kæmpe om pointene, men ikke en pokal:
- Det føles uvirkeligt. Jeg havde ikke regnet med mere end fjerdepladsen, men vi lavede ingen fejl og udnyttede de muligheder, der kom.
Ifølge RacingNews365 er han dermed den ottende kører på podiet i denne sæson, og Racing Bulls blev det sjette hold, der kunne fejre en placering i top-3.
Hadjar blev samtidig stemt ind som ”Driver of the Day” af F1-fans.
Hans tredjeplads sender ham op som nummer ti i VM-stillingen med 37 point på niveau med Nico Hülkenberg.
For Racing Bulls betyder det et spring til syvendepladsen i konstruktørmesterskabet, hvor de nu står noteret for 60 point.
Trofæet knækker i hænderne på ham
Glæden fik dog en komisk afslutning, da han under holdets fejring skulle foreviges med sit nye trofæ.
Hadjar satte pokalen på jorden for at tage billeder, men da han løftede den igen, knækkede den ved halsen.
Holdkammeraterne reagerede med grin og champagne, mens Hadjar stod måbende tilbage med en ødelagt præmie.
Trofæet var et af blot fire unikke stykker skabt specielt til løbet.
De er håndlavede i keramik, malet med traditionelle Delft Blue-mønstre af Royal Delft og designet af Studio Piet Boon.
Motorsport.com skrev, at der findes en reserveversion, som dog endnu ikke er blevet malet. Arrangørerne har bekræftet, at de vil hjælpe med en erstatning.
Med en stærk indsats mod langt mere erfarne rivaler viste Hadjar, at han allerede nu kan spille en rolle i toppen af feltet.