Jason Watt langer hårdt ud efter FIA for deres håndtering af det regnfulde belgiske Grand Prix, hvor også Lewis Hamilton og Max Verstappen gav udtryk for stor utilfredshed med løbsledelsen.
Det belgiske Grand Prix på Spa-Francorchamps trak overskrifter for alt andet end Oscar Piastris sejr.
Den tidligere danske racerkører Jason Watt var blandt dem, der rettede hård kritik mod FIA og løbsarrangørerne for deres forsigtige tilgang til søndagens løb i kraftig regn.
- Vi sad her, alle tre, og var dybt uenige med løbsafviklingen og hvornår vi fik sat løbet i gang. Der har ikke siddet en eneste hjemme ved kakkelbordet og sagt, at man syntes, det var fint, at man lige ventede. Det her blev sat alt, alt, alt for sent i gang, sagde Watt under TV3 Sports dækning.
Watt understregede, at sigtbarhed naturligvis er vigtig, men han mente, at forsigtigheden gik for vidt.
Han tilføjede, at han helst havde set, at løbet var startet tidligere og med færre omgange bag Safety Car.
Hamilton og Verstappen deler frustrationen
Watt står ikke alene med kritikken. Max Verstappen og Lewis Hamilton udtrykte også deres utilfredshed med løbsledelsens beslutninger.
Løbet blev forsinket med næsten halvanden time og rødflaget efter blot én formationsomgang, inden det blev genoptaget efter 90 minutters ventetid.
- Det regnede ikke engang. Mellem sving 1 og 5 var der en del vand, men resten af banen var klar. To-tre omgange bag Safety Car ville have været nok, sagde Verstappen efter løbet.
Hamilton mente, at FIA overreagerede i deres håndtering af vejret, men mente at det formentlig skyldes uheldet på Silverstone tidligere på sæsonen.
Watt: Motorløb er farligt
Jason Watt roste den tidligere F1-kører Heikki Kovalainen, der stillede kritiske spørgsmål på gridden før start, blandt andet om kørernes villighed til at stille op under de vanskelige forhold.
- Jeg er på Kovalainens vogn. Om det er fordi, vi har kørt i en anden æra, ved jeg ikke. Men motorløb er farligt, og man skal være villig til at tage en vis risiko. Derfor mener jeg, at løbet blev sat i gang en halv time for sent, og at fire omgange bag Safety Car var unødvendigt. Én omgang havde været nok, lød det fra Watt, der kaldte FIA’s indsats for et “kæmpe minus”.
Oscar Piastri endte med at vinde løbet foran Lando Norris og øgede sin VM-føring til 16 point, men for mange var det FIA’s håndtering af regnen, der blev weekendens store samtaleemne.