George Russell har udtrykt sin frustration over det, han opfatter som en mistet sejr ved Brasiliens Grand Prix. Mercedes-køreren førte løbet på Interlagos-banen og følte, at han var på vej til en potentiel sejr, men en strategisk beslutning fra Mercedes-teamet resulterede i, at han endte bag Max Verstappen og flere andre konkurrenter.
En beslutning, der ifølge Russell selv, ændrede hele udfaldet af løbet.
Føringen smuldrede efter uheldig pitstop-strategi
Russell havde løbets førerposition, da han knapt 30 omgange inde i løbet valgte at tage et pitstop under en virtuel sikkerhedsperiode.
Kort efter blev løbet afbrudt med rødt flag, og da det genstartede, fandt han sig selv i femte position, bag både Verstappen og Alpine-kørerne Esteban Ocon og Pierre Gasly.
Russell var ifølge GP33 synligt irriteret over beslutningen og påpegede, at han havde ønsket at blive på banen, da han forudså, at en rød flag-situation kunne være nært forestående.
“Hvis vi var blevet ude, ville vi have haft en betydelig fordel ved genstarten,” sagde Russell. “Jeg bad om at blive på banen, da jeg fornemmede, at der var en stor sandsynlighed for en rød flag-situation. At føre løbet fra starten ville have været meget lettere end at kæmpe sig op fra femtepladsen.”
Tæt på sejr med kontrol over dæk og tempo
George Russell havde lagt en stærk indsats fra start, hvor han hurtigt overhalede Lando Norris og sikrede sig føringen, som han holdt stabilt indtil sit pitstop.
På trods af det udfordrende vejr følte Russell, at han havde styr på sine intermediate-dæk - i modsætning til Norris, der gentagne gange klagede over manglende greb og anmodede om en pitstop.
“I de første 30 omgange havde vi fuld kontrol,” forklarede Russell og tilføjede, at han opretholdt en solid føring med et hul på 12 sekunder ned til tredjepladsen.
“Selv da regnen tog til, følte jeg, at vi havde kontrol. Jeg var sikker på, at forholdene ville føre til enten en Safety Car eller rødt flag, og derfor ønskede jeg at blive ude på banen,” uddyber han.
Han forklarer, at beslutningen om at pitte føltes unødvendig, da han var overbevist om, at løbet alligevel ville blive afbrudt.
Mercedes’ fejl ændrede løbsudfaldet
Russell havde stor tiltro til sin egen vurdering af vejret og banen og mente, at han kunne have holdt førstepladsen ved genstart, hvis han var blevet ude. Men Mercedes’ valg om at kalde ham ind kostede ham den fordel.
“Jeg kunne have undgået presset fra konkurrenterne og ført løbet i den kritiske fase, hvilket ville have givet os gode chancer for sejr,” afslutter han.