Juan Pablo Montoya har endnu en gang gjort sig bemærket med en skarp analyse af Formel 1-feltet. Den tidligere grandprix-vinder mener, at
Aston Martin har alle forudsætninger for at blive et tophold.
Teamet står med en stærk motorpartner i Honda og en designerkapacitet i Adrian Newey, som har stor indflydelse på sportens tekniske retning.
Investeringen fra Lawrence Stroll har været massiv på angiveligt omkring 7 milliarder kroner, og værdisætningen af teamet ligger på cirka 14 milliarder kroner.
Alligevel ser Montoya et hul, som han ikke mener kan lukkes uden én bestemt type figur i spidsen.
Han peger på, at Andy Cowell som kom til Aston Martin fra Mercedes’ motorprogram ikke nødvendigvis er den leder, der kan samle alle brikkerne.
Montoya understreger at Cowell besidder mange gode kvaliteter, men at teamet har brug for en stærkere frontfigur, der kan bære projektet helt frem til toppen.
Horner som den manglende brik
Her nævner Montoya
Christian Horner, der tidligere i år blev opsagt hos Red Bull.
Horner er en af de mest erfarne og vindende ledere i moderne Formel 1.
Hans fremtid har været genstand for spekulationer, og navne som Alpine og Haas har været i spil.
Flere medier har endda skrevet om muligheder hos Cadillac eller andre nye potentielle aktører i feltet.
Ifølge F1 Oversteer vurderer Montoya, at Horner ville passe naturligt ind på et team, hvor Newey allerede har en stor aktie og hvor samarbejdet mellem de to kunne genoptages:
- Aston har motoren og designeren, de har alt, men de mangler en leder som Horner.
Det er ikke første gang, han fremhæver Horner i den rolle.
Han påpeger, at Horner i mange år har bevist evnen til at holde et projekt samlet, også når pres og interne spændinger truer med at rive det fra hinanden.
Netop den kvalitet mangler Aston Martin, hvis holdet skal udfordre McLaren og Mercedes i toppen, mener han.
Montoya om Verstappen og økonomien
Montoya har også givet sit syn på Max Verstappens beslutning om at blive hos Red Bull i stedet for at søge nye udfordringer.
I stedet for kun at pege på sportslige årsager vurderer han, at økonomien har spillet en afgørende rolle.
Han mener, at Verstappens forhandlingsposition blev svækket i år, hvor bilen ikke længere dominerer:
- Hvis jeg forhandlede med Max sidste år, ville prisen have været 700 millioner kroner. I år er det måske 350 millioner kroner.
Han ser derfor Red Bull som den logiske base for Verstappen, i hvert fald indtil de nye motorregler i 2026, hvor holdets partnerskab med Ford bliver en test på deres fremtidige styrke.