Ukendte udfordringer i vente til Formel 1-feltet i Brasilien.
Det kommende løb ser ud til at blive ekstra komplekst for Formel 1-kørerne ved weekendens løb i Sao Paulo Grand Prixet på Interlagos-banen i Brasilien.
Efter en komplet overfladebehandling og yderligere bearbejdning af asfalten er Interlagos-banen klar til weekendens løb, men den byder samtidig på et sprintformat, der kan forstærke udfordringerne for kørerne.
Ny asfalt - våde forhold forventes
Dækproducenten Pirelli advarer ifølge RacingNews 365 om en “ukendt faktor”, som de kalder det, i forhold til vejgreb på Interlagos’ 4,3 km lange bane.
Efter den nye asfalt blev lagt, har banen gennemgået en ekstra vandblæsning, der skal hjælpe med at fjerne det olierede lag fra nylagt asfalt, men denne proces har gjort overfladen mere slibende.
Derfor har Pirelli valgt at bringe de mere grebsstærke C3-C4-C5-dæk til weekendens løb. Disse dæktyper er et trin blødere end sidste års valg, hvilket vil kunne påvirke både dækslid og greb betydeligt.
Gentagelse af Istanbul?
Vejrudsigten for weekenden peger på mulige regnbyger over Interlagos, hvilket kan resultere i særlige forhold, der minder om dem under det famøse Istanbul Grand Prix i 2020.
Den sæson var Istanbul Park banen i Tyrkiet igen en del af kalenderen, og løbet blev en udfordring for hele feltet på grund af ny og glat asfalt, kombineret med vådt vejr.
Banen kunne ikke tørre før træningen, og de friske asfaltlag gjorde grebet så begrænset, at omgangstiderne blev 10-15 sekunder langsommere end forventet.
Dette forløb står som et eksempel på, hvordan nye asfaltforhold og vådt vejr kan ændre hele dynamikken i et løb.
Sprintweekend øger presset
Ud over udfordringerne med vejret og banens greb står kørerne også over for den intense struktur af en sprintweekend, som reducerer træningstiden og øger kravene til hurtigt at finde den rette balance i bilen.
Det betyder, at hvert minut af træningen skal bruges optimalt, da sprintløbet allerede afholdes dagen før det endelige Grand Prix.
Banens nye forhold kan vise sig afgørende i både sprint og selve løbet, og både kørere og hold må tilpasse deres strategier for at undgå de problemer, der typisk følger med en ny og uforudsigelig overflade.