Danskeren skifter Formel 1 ud med sportsvogne og debuterer i Daytona i januar.
Kevin Magnussen har bekræftet, at hans første løb for BMW’s LMDh-program bliver det prestigefyldte Rolex 24 på Daytona i januar.
Efter afslutningen på sin Formel 1-karriere med Haas-teamet i sidste weekend i Abu Dhabi ser danskeren frem til at vende tilbage til sportsvognsræs.
Det er en kategori, han sidst konkurrerede i tilbage i 2021.
Magnussens skifte til BMW markerer en spændende ny fase i hans karriere.
Den tyske producent afslørede sidste torsdag, at Magnussen tilslutter sig deres topklasse sportsvognsprogram, som omfatter både FIA World Endurance Championship (WEC) og IMSA WeatherTech SportsCar Championship.
Magnussen har dog bekræftet, at sæsonen starter i USA med Daytona som første løb.
“Jeg er glad for at vende tilbage til sportsvognsracing,” udtalte Magnussen og tilføjede, at det føles som at komme hjem.
“Min far [Jan Magnussen] har kørt sportsvogne så længe, jeg kan huske. Det har altid været en del af mit liv at være ved banerne til de store løb.”
BMW forventes snart at annoncere resten af Magnussens løbsprogram for 2024.
En vigtig faktor i Magnussens beslutning om at tilslutte sig BMW var hans relation til Vincent Vosse, leder af WRT-teamet, der driver BMW’s Hypercar-hold i WEC.
Magnussen fortalte, hvordan Vosse har haft betydning for hans liv – og karriere.
“Jeg har kendt Vincent siden jeg var barn," fortalte Magnussen.
"Han reddede engang mit liv, da jeg var to år gammel og faldt i en swimmingpool ved hans hus i Spa!”
Selvom Magnussen holder døren åben for både WEC- og IMSA-løb, indrømmede han, at det ikke er ideelt at deltage i begge serier samtidigt.
Efter hans første exit fra Formel 1 i 2020 tilbragte Magnussen en sæson i IMSA med Cadillac Chip Ganassi Racing og deltog i Rolex 24 i både 2021 og 2022.
Han var også tæt på at debutere i WEC med Peugeot i 2022, men skiftede til Haas som erstatning for Nikita Mazepin.
Magnussen overvejede et skifte til IndyCar, men afviste idéen om at flytte til USA med familien.
Han udelukker også en rolle som reservekører i Formel 1, selvom han ikke afviser at tage enkelte testopgaver for Haas.
Magnussen ser frem til at konkurrere i nogle af motorsportens mest ikoniske løb og nævner særligt klassikere som Daytona og Le Mans som store mål.
“Denne mulighed giver mig chancen for at udforske og vinde nogle af de store klassiske endurance-løb,” sagde Magnussen.
Selvom han ikke har konkrete planer om at køre i GT3-klassen næste år, holder han døren på klem for ikoniske løb som Bathurst og Nürburgring 24 i fremtiden.