Midt i forandringens tid deler den tidligere Ferrari-kører sin overraskende kritik.
Carlos Sainz oplever et markant skifte i sin Formel 1-karriere.
Efter fire år hos Ferrari, hvor han har kæmpet med i toppen af feltet, skal den 30-årige spanier i den kommende sæson tørne ud for Williams – et hold, der i 2024 havde svært ved at levere konkurrencedygtige resultater.
Ifølge Der Westen har Williams allerede annonceret, at 2025 bliver et "overgangsår" med henblik på den store regelrevolution, der træder i kraft i 2026.
Sainz’ skifte til Williams kommer på et tidspunkt, hvor Formel 1 netop har afsluttet en af de mest spændende sæsoner i årevis.
Red Bull og Max Verstappen dominerede starten af 2024, men senere begyndte hold som McLaren, Mercedes og Ferrari at true Red Bulls føring.
Sæsonen bød på hele syv forskellige vindere, hvilket gjorde både kørermesterskabet og konstruktørmesterskabet mere åbent end længe set.
Det har skabt forventninger om, at 2025 kan blive endnu mere tæt og dramatisk.
Carlos Sainz er dog ikke udelt begejstret for den kommende regelændring i 2026, som blandt andet vil introducere nye motorregler og tekniske specifikationer for bilerne.
"Jeg synes, at reglerne i øjeblikket giver større ligeværdighed blandt holdene. Det er ikke kun et spørgsmål om budget, men også om kørernes evner," udtaler Sainz.
Hans bekymring går på, at en enkelt konstruktør kan ramme plet med et revolutionerende bilkoncept og skabe en stor fordel, der kan dominere feltet i flere år.
Sainz tilføjer, at det er ærgerligt, at alt "nulstilles" i 2026, netop fordi Formel 1 i øjeblikket har fundet en balance, hvor flere hold konkurrerer tæt.
Ironisk nok kunne Williams, som Sainz nu skifter til, være et af de hold, der profiterer af de nye regler.
Traditionelt har store regelændringer givet mindre hold som Williams muligheden for at tage et stort spring frem, hvis de udnytter de nye rammer korrekt.
Carlos Sainz’ kritik kommer på et interessant tidspunkt, hvor hans nye hold, Williams, ser 2025 som et forberedelsesår.
Hans skepsis kan virke overraskende, da regelændringerne potentielt kan give Williams en ny start i 2026 og bringe holdet tættere på toppen.
Alligevel deler Sainz sin bekymring for, at motorsportens øgede tekniske kompleksitet kan øge afstanden mellem top- og bundhold i en ny æra.
Sainz håber at kunne bidrage til Williams' udvikling og skabe de bedste forudsætninger for succes i fremtiden.
Inden da bliver det interessant at se, hvordan han håndterer overgangen fra Ferrari til et hold, der kæmper for at finde tilbage til tidligere tiders storhed.
Sainz' ærlige kritik understreger, at han ikke lader sig rive med af optimismen, men i stedet forholder sig realistisk til Formel 1’s udfordringer.