Haas F1 Team har skabt historie med udnævnelsen af Laura Mueller som Formel 1’s første kvindelige raceingeniør.
Den tyske ingeniør træder ind i en nøgleposition og sætter et vigtigt præg på motorsportens fremtid.
Laura Müller, der kommer fra Tyskland, bliver raceingeniør for Haas’ nye kører Esteban Ocon.
Udnævnelsen markerer et vigtigt skridt i en branche, der traditionelt har været domineret af mænd.
Rollen som raceingeniør er en af de mest betydningsfulde i Formel 1.
Det er hendes stemme, der bliver hørt i teamradioen, når bilens performance og strategi skal finjusteres.
Teamchef Ayao Komatsu understregede, at køn ikke spillede nogen rolle i beslutningen.
“Jeg valgte ikke Laura, fordi hun er kvinde. Vi kigger ikke på nationalitet eller køn. Det eneste, der betyder noget, er arbejdet og, hvordan du passer ind i teamet,” forklarede han i en pressemeddelelse.
Müller bliver en del af en større omstrukturering hos Haas.
Teamet, der kæmper for at forbedre deres præstationer i midterfeltet, har også rekrutteret Carine Cridelich som ny strategichef.
Cridelich, der tidligere har arbejdet for Red Bull, træder ind i rollen som en af få kvinder, der leder strategi i Formel 1.
Komatsu blev teamchef før 2024-sæsonen og har siden arbejdet målrettet på at forbedre teamets trackside-operationer.
“Sidste år havde vi mod slutningen den femtehurtigste bil. Men vi sluttede kun som nummer syv i konstruktørmesterskabet. Vi efterlod for mange point på banen, og det er noget, vi skal rette op på,” sagde han.
Haas har også hentet Francesco Nenci som ny chef for raceingeniørerne.
Han kommer med erfaring fra Sauber, Toyota og Audis Dakar Rally-projekt.
Holdet, der traditionelt har arbejdet med færre ressourcer end deres konkurrenter, har nu budget til at ramme Formel 1’s loft for udgifter.
De fortsætter også deres unikke partnerskab med Ferrari, som leverer mange af bilens komponenter og giver adgang til deres vindtunnel i Maranello.
Med udnævnelsen af Müller og Cridelich håber Haas at styrke deres position i feltet og opbygge en kultur, hvor mangfoldighed og talent går hånd i hånd.
“Vi ønsker at slå konkurrenter på merit, ikke fordi de laver fejl,” afsluttede Komatsu.