Lewis Hamiltons første sæson hos
Ferrari har budt på både opmuntring og frustration og i
Monaco Grand Prix blev det sidste igen tydeligt.
På trods af et respektabelt resultat med en femteplads og god fart i bilen, blev løbet overskygget af en bemærkelsesværdig irritation mellem Hamilton og hans race engineer,
Riccardo Adami, over teamradioen.
Hamilton startede løbet som nummer syv efter en tre-pladsers straf for at have generet Max Verstappen i kvalifikationen, men han arbejdede sig op gennem feltet og sluttede som nummer fem.
Alligevel var det tydeligt, at noget ikke stemte i kommunikationen med pitvæggen.
Følte sig alene
Da Hamilton nær slutningen af løbet spurgte, om han stadig var "et minut bagud", fik han kun det svar, at "de foran kæmper". Det var ikke nok for den syvdobbelte verdensmester, der tørt svarede:
- Du svarer ikke på spørgsmålet… jeg spørger bare, er jeg et minut bagud eller?
Adami svarede kort efter, at afstanden var 48 sekunder – men skaden i relationen var tilsyneladende sket. Da løbet var overstået, spurgte Hamilton direkte over radioen:
- Er du sur på mig?
Det var et usædvanligt øjeblik.
Ferrari har endnu ikke kommenteret yderligere på hændelsen, men den optrappede situation kaster lys over, hvad der ser ud til at være en begyndende kommunikationskrise mellem Hamilton og Adami, som tidligere har arbejdet med både Carlos Sainz og Sebastian Vettel.
Der har gennem sæsonen været flere episoder, hvor Hamilton har efterlyst klarere beskeder fra teamet, og Monaco-løbet var ingen undtagelse.
Efter løbet sagde Hamilton til Sky Sports F1, at han følte sig “i ingenmandsland”.
"Jeg vidste ikke hvad jeg kæmpede for"
Han forklarede, at han hurtigt blev fanget bag langsommere biler, fik overhalet dem, og derefter kørte et løb uden reelle kampe omkring sig.
- Informationen var ikke klar. Jeg vidste ikke, hvad jeg kæmpede for, sagde han.
Det er en opsigtsvækkende kommentar fra en mand, der er vant til millimeterpræcision og detaljeret race management fra sin tid hos Mercedes.
Situationen kaster også skygger over Ferraris ellers solide weekend, hvor Charles Leclerc sikrede sig andenpladsen bag løbets vinder, Lando Norris.
Samtidig betød Hamiltons tidstab, at han sluttede næsten et minut efter sin britiske rival. En markant afstand, selv på Monte Carlos snævre gader.
Med næste løb i Barcelona (30. maj – 1. juni) bliver det spændende at se, om Ferrari formår at glatte ud i kommunikationen og give Hamilton det strategiske overblik, han tydeligvis efterlyser.