lewis hamilton

Lewis Hamiltons hemmelige våben afsløret

Formel 1feb. 24 , 10:29

Ferrari afslører skjulte ændringer på SF-25, der måske kan give titeldrømmen nyt liv.

Ferrari har foretaget flere vigtige, men subtile ændringer på SF-25’eren, der skal føres til sejr af Lewis Hamilton og Charles Leclerc i 2025-sæsonen.

De mest iøjnefaldende ændringer i år er en pullrod-forhjulsophæng, som McLaren og Red Bull også anvender. Scuderiaen har dog samtidig optimeret baghjulsophænget på måder, der ved første øjekast ikke virker revolutionerende, men som kan blive afgørende for bilens performance.

Små justeringer – store konsekvenser

Selvom de fleste af rivalerne kører med pushrod-baghjulsophæng, holder Ferrari fast i deres pullrod-koncept.

Ifølge italienske medier har holdet i stedet forfinet og komprimeret de interne komponenter i baghjulsophænget, hvilket blandt andet har gjort det muligt at sænke gearkassen.

Denne ændring giver to potentielle fordele:

  1. Mere avanceret diffuser – Fordi gearkassen nu er mere integreret i bilens gulv, kan Ferrari udvikle en diffuser, der forbedrer aerodynamikken.
  2. Bedre kontrol over bilens kørehøjde – Et kritisk punkt under ground effect-reglementet, hvor bilerne skal køre så tæt på jorden som muligt uden at risikere porpoising (det hoppende fænomen, der kan reducere greb og stabilitet).
Evolution frem for revolution

Ferrari har tidligere eksperimenteret med at forfine baghjulets ophængning, men har i år taget et endnu større skridt.

Ifølge italienske medier var holdet i 2024 ikke overbevist om, at et pushrod-ophæng ville give nok fordele til at retfærdiggøre et skift – en beslutning, de nu er endnu mere sikre på.

I stedet har Ferrari fokuseret på optimal kinematik i baghjulsophænget og en mere balanceret aerodynamisk platform.

Hvis justeringerne fungerer som håbet, kan SF-25’eren have en markant forbedret performance på især baner med ujævne overflader, hvor stabil kørehøjde er afgørende.

Hamiltons første ønsker til Ferrari

Efter den første shakedown på Fiorano er der også kommet meldinger om, at Lewis Hamilton allerede har bedt Ferrari om små justeringer.

Den syvdobbelte verdensmester har blandt andet oplevet ubehag ved bilens pedalplacering og har bedt om justeringer før testene i Bahrain.

Desuden har Hamilton haft udfordringer med Ferraris bremser, da han i 11 år hos Mercedes har været vant til Carbon Industrie-materialer, mens Ferrari bruger Brembo.

Dette førte til et par låsninger under hans første test, men forventes at blive finjusteret inden sæsonstart.

Kan Ferrari tage det sidste skridt?

Med en optimeret ophængsgeometri, bedre aerodynamisk balance og en superstjerne som Hamilton bag rattet håber Ferrari at kunne bryde deres VM-tørke, der har varet siden 2008.

Men spørgsmålet er stadig, om SF-25’eren har det, der skal til for at slå Red Bull og McLaren – eller om disse ændringer kun bringer dem tættere uden helt at kunne tage det sidste skridt.

Svaret får vi snart, når Formel 1-feltet rammer Bahrain til de første officielle testkørsler.

Mest læste

Mest læste