martin brundle max verstappen

Martin Brundle reagerer på, at Max Verstappen undgik straf for Hamilton-sammenstød

Formel 1okt. 29 , 18:22
Martin Brundle bakker op om beslutningen om ikke at straffe Max Verstappen i duellen med Lewis Hamilton, men mener, at andre episoder burde have udløst hårdere sanktioner.
Kollisionen mellem Max Verstappen og Lewis Hamilton i indledningen af Mexicos Grand Prix har sat gang i debatten.
De to kørere stødte sammen i sving 1 på sjette omgang, og selv om Hamilton mente, at Verstappen pressede ham af banen, valgte løbets dommere at kalde det for et "racing incident" uden straf.
Tidligere Formel 1-kører og nuværende ekspert Martin Brundle støtter den beslutning.
- Max havde gjort nok for at eje svinget. Han var foran Hamiltons foraksel og havde ret til at tage en normal racelinje, sagde han i Sky Sports' podcast 'The F1 Show'.
Brundle understregede, at Verstappen var under kontrol og ikke lavede fejl i indbremsningen.
Han kaldte det en del af sportens natur, at man skal tage chancer for at overhale.
Kritik af Hamilton og åbningsomgangen
Brundle var dog mere kritisk over for Hamiltons ageren i sving 4, hvor Mercedes-køreren skar banen og genindtog tredjepladsen.
Her mente eksperten, at Hamilton burde have modtaget en 10-sekunders straf i stedet for de fem sekunder, han fik.
- Han fik en fordel og gjorde ikke meget for at give den tilbage. Medmindre der er formildende omstændigheder, skal det være en 10-sekunders straf, lød vurderingen.
Brundle rettede også skarp kritik mod Verstappen for hans opførsel på første omgang, hvor hollænderen gik bredt uden for banen og tog fart over græsset uden at forsøge at følge banen.
Her mente Brundle, at en drive-through-straf ville have været passende som afskrækkelse.
- Max gjorde ingen indsats for at tage svingene, og havde det været omvendt, ville han have råbt op i radioen. Det burde have været en straf, sagde Brundle i podcasten.
Et problem med banens layout
Eksperten pegede også på problemerne med banens udformning i de første sving, som ifølge ham opfordrer til afkørsler.
Han foreslår at indføre deciderede zoner med eksempelvis fartbegrænsning som afstraffelse, der kan fungere som en effektiv barriere mod gentagelser.
Brundle mente desuden, at Charles Leclerc også burde have modtaget en 10-sekunders straf for sin afkørsel i sving 2, hvor han skar banen for at undgå kontakt.
Sagen illustrerer endnu engang, hvor svær grænsen er mellem hård racing og regelbrud, og Brundle efterlyser tydeligere konsekvens i bedømmelserne.
Mest læste

Loading