Ikke alt handler om hastighed og motorstyrke. I kulissen er det ofte relationer og tillid, der afgør, hvem der kan få det sidste ud af bilen.
Lewis Hamiltons tid hos
Ferrari har været præget af vanskeligheder, og ved det hollandske Grand Prix fik han endnu et tilbageslag.
Efter blot 23 omgange mistede han grebet i sving tre og endte i barrieren.
Planen havde ellers været at pitte tidligt for at forsøge at underkøre både George Russell og Charles Leclerc, men uheldet satte en brat stopper for strategien.
For Hamilton blev det hans første DNF i Ferraris røde farver, og det virkede nærmest som et tegn på, at samarbejdet med teamet endnu ikke har fundet ind i den rette rytme.
McLaren,
Red Bull og endda Racing Bulls kom til at udstille, hvor svært Ferrari har det i de hurtige sektioner.
Hamilton har nu kørt 15 løb uden at opnå en eneste podieplacering for Maranello-holdet.
Selv om Ferrari foretog ændringer i opsætningen hen over sommeren, stod det klart og tydeligt i Zandvoort, at holdet stadig mangler at finde en løsning.
Da også Leclerc måtte udgå, var weekendens samlede resultat nul point og endnu mere uvished.
Verstappens ord om samarbejde
Den firedobbelte verdensmester
Max Verstappen påpegede i weekenden i forbindelse med sin beslutning om at blive hos Red Bull, hvor meget hans samarbejde med løbsingeniør Gianpiero Lambiase betyder.
Han påpegede, at de næsten kan kommunikere uden ord, fordi de gennem årene har lært hinandens vaner at kende både på og uden for banen.
Han mener, at det er præcis på dette område, at Hamilton og hans nye løbsingeniør Riccardo Adami endnu mangler en fælles forståelse.
Hamilton har brugt 12 år sammen med Peter Bonnington hos Mercedes, og overgangen til en ny partner har været vanskelig.
Flere gange i år har deres radioudvekslinger været præget af frustration.
Verstappen understregede, at den slags samarbejde tager tid, og at det handler om at investere i relationen også uden for arbejdet.
At tage ud at spise sammen, simulatortræning og bare at føre længere samtaler væk fra banen kan være med til at opbygge den tillid, som på sigt kan afgøre marginalerne i løbene.
Kommunikationens svageste led
Problemerne i pitten har dog ikke kun ramt Hamilton.
Leclerc blev vred i Budapest, da han mistede en podieplads på grund af en strategi, han ikke selv havde ønsket.
I Zandvoort skete det samme, da han blev kaldt ind til et dækskifte, som han selv direkte havde frarådet.
Kort efter kolliderede han og Kimi Antonelli, og Ferrari stod tilbage med to udgåede biler.
For Hamilton kan Verstappens ord derfor være en vejledning til, hvordan han og Adami kan skabe en mere stabil base på et Ferrari-team, der kæmper med at opnå de ønskede resultater.
Hvis relationen bliver stærkere, kan det vise sig at være den nøgle, der åbner døren til bedre resultater.
Det næste F1-løb blvier kørt i weekenden på Monza-banen i Ferraris hjemland, Italien.