En usædvanlig strategi ved starten skabte en dominoeffekt, som satte præg på resten af løbet under Singapores lys og varme.
Max Verstappen havde sat næsen op efter sin 68. sejr i Formel 1, da han søndag aften stillede op til det 62 omgange lange grandprix i Singapore fra andenpladsen ved siden af George Russell.
Planen var at bryde Singapore-forbanden ved at slå Mercedes-køreren fra start og derefter styre tempoet.
Red Bull valgte at give ham de blødeste dæk for at få bedre greb i den beskidte inderside af startpladsen. Det viste sig at blive et tveægget sværd.
Russell kom perfekt fra start, mens Verstappen hurtigt måtte indse, at grebet på soft-dækkene ikke gav den fordel, man havde håbet på.
Hollænderen måtte i stedet koncentrere sig om at holde Lando Norris bag sig, mens Mercedes-køreren langsomt men sikkert trak sig væk forrest.
Verstappen forklarede efter løbet, at dækvalget blev truffet for at undgå at miste placeringen ved starten:
- Jeg var nødt til at starte på soft for ikke at tabe pladsen i første sving, men det gik ud over hele første stint og påvirkede nok også det næste.
Et kompromis med konsekvenser
Efter 15-20 omgange blev forskellen på strategierne tydelig.
Russell og de øvrige førende kørere kunne holde et stabilt tempo på de hårdere medium-dæk, mens Verstappen var tvunget til at passe på de hurtigt nedslidte soft-dæk.
<i>Top-3 kørerne fra Singapores Grand Prix interviewes efter løbet.</i>
Ifølge Formula1.com var Red Bull-teamet opmærksomme på, at venstre side af startgridden havde væsentligt mindre greb, men beslutningen om at kompensere med de bløde dæk endte med at koste tid.
På trods af at køre i en bil, der kæmpede med gearskift og balancen, samt et øjeblik hvor Verstappen beskrev bilen som “ukørbar”, lykkedes det ham at holde Norris bag sig gennem næsten hele løbet.
Da målflaget faldt, var han 5,4 sekunder efter Russell. Det hul havde været endnu større, da han lavede sit sidste pitstop.
- Selv hvis balancen havde været perfekt, havde jeg næppe kunnet vinde, for det er næsten umuligt at overhale her, sagde Verstappen efterfølgende.
En bitter sølvmedalje
Placeringen som nummer to indbragte hollænderen vigtige point, men ikke nok til at holde liv i ambitionerne om at hente et femte mesterskab i træk.
Han halede kun tre point ind på Oscar Piastri, som stadig fører VM med 63 point ned til Red Bull-køreren.
Verstappen var ærlig i vurderingen af sine chancer:
- For at kæmpe om titlen skal man vinde løbene. Det gjorde vi ikke i dag, og vi har allerede tabt for mange point tidligere på sæsonen.
Natten i Marina Bay blev derfor en blanding af skuffelse og pragmatisme for Verstappen, som nu må se frem mod næste afdeling i USA.