Dengang var vægten lavere, motorerne var V8’ere uden turbo, og løbene var præget af flere dueller på banen.
- Det vigtigste er lettere biler, mindre biler, men du kan kun gøre det, hvis motorreglerne ændrer sig, sagde Verstappen efter sejren i Monza
Den hollandske verdensmester understregede, at de nuværende motorer er effektive, men store og kræver omfattende køling.
Det gør bilerne længere og tungere, og dermed bliver det vanskeligere at skabe de løb, som fans gerne vil se.
Nye regler og usikker fremtid
Regelændringerne i 2026 kommer til at betyde mindre biler, aktiv aerodynamik og en motorløsning med 50/50 fordeling mellem forbrænding og elektricitet.
For Red Bull venter der samtidig en ny udfordring.
Fra 2026 stiller holdet op med deres første egenproducerede motor i samarbejde med Ford.
<i>Se en F1-racer fra 2010 i aktion.</i>
Det er et projekt, Mercedes’ Toto Wolff har beskrevet som “at bestige Mount Everest”, da de konkurrerer med fabrikanter, der har flere årtiers erfaring.
Verstappen afviser da også at sætte forventningerne for højt:
- Det er et stort spørgsmålstegn, og der er ikke mange, der kan sige nu, at de bliver rigtig stærke. Det er et kæmpe projekt, men også spændende.
Centralt omdrejningspunkt i Red Bull-Fords projekt
Hos Red Bull-Ford er man klar over, hvor vigtig Verstappen er for projektet.
Ford-direktør Jim Farley har kaldt ham “en af de vigtigste søjler” i bestræbelserne på at udvikle en konkurrencedygtig motor.
Også teamchef Laurent Mekies roser hollænderen for hans engagement uden for banen:
- Max giver meget til projektet, ikke kun i bilen. Han tester i simulatoren og arbejder med ingeniørerne med forslag til, hvordan vi kan udvikle 2026-bilen.
Samarbejdet mellem Red Bull og Ford er planlagt til at strække sig over flere år, og Verstappen har kontrakt frem til 2028.
Det giver ham en central rolle i overgangen til den nye æra, hvor sporten kan ændre sig markant.
Om det bliver i en bil, der minder om dem fra 2010-sæsonen, må tiden vise.