Max Verstappen ønsker flere af denne typer baner på F1-kalenderen.
Max Verstappen har altid været en stor fortaler for højhastighedsbaner, der udfordrer kørerne til det yderste. I et nyligt interview med podcasten Box Box Box fremhævede den tredobbelte verdensmester særligt en bane, han gerne ser tilbage på Formel 1-kalenderen.
Verstappen har tidligere udtrykt skepsis over for nyere baner på F1-kalenderen, især de bybaner, der i stigende grad præger sporten. Han har kaldt dem mindre udfordrende og mindre spændende sammenlignet med traditionelle racerbaner som Mugello.
På spørgsmålet om ovale baner, der er ikoniske i amerikanske serier som IndyCar og NASCAR, var Verstappen klar i mælet:
"På en F1-kalender? Nej," sagde han. "Jeg kan godt lide at prøve det for sjov online, men ikke i virkeligheden. IndyCar, NASCAR, det kan jeg godt lide at se, men jeg vil ikke køre det selv."
Mugello, der primært bruges til motorcykelløb, blev senest besøgt af Formel 1-feltet i 2020 under den pandemiprægede sæson. Med sine mange højhastighedssving blev banen hurtigt en favorit blandt flere kørere, selvom det var første gang, de fleste af dem konkurrerede på det italienske anlæg.
For Verstappen var oplevelsen blandet. Selvom han kvalificerede sig som nummer tre, sluttede løbet brat for ham i en kollision i anden kurve. Alligevel er hans begejstring for banen ikke til at tage fejl af.
"Mugello. Hurtige sving," sagde Verstappen i podcasten. "Bare flydende baner. Ikke for mange langsomme, stop-start-sving, men flydende, hurtige sving."
Selvom Mugello imponerede både kørere og fans i 2020, har den ikke været på kalenderen siden. Manglende kommercielle aftaler og banens primære fokus på motorcykelsport har været afgørende faktorer.
Men med Verstappen og andre profiler, der fremhæver banen som en favorit, kunne der måske skabes momentum for et comeback i fremtiden.
For Verstappen handler ønsket om Mugello om mere end nostalgi – det er en opfordring til at prioritere baner, der udfordrer både bil og kører til det yderste.