Lewis Hamiltons tidlige dækskifte ved det belgiske Grand Prix gav bonus, og selv Max Verstappens ingeniør måtte anerkende britens strategi efter løbet.
Lewis Hamilton fortsatte sin imponerende pointstime i Formel 1, da han kørte sig til en syvendeplads ved det belgiske Grand Prix på Spa.
Løbet blev indledt på en våd bane, men forholdene tørrede hurtigt op, og strategiske beslutninger blev afgørende.
Hamilton startede bagerst efter en Q1-exit på grund af overskridelse af banegrænser, men han formåede at avancere hele 11 pladser under løbet.
En central del af Hamiltons succes var hans tidlige skifte til slicks.
Han var den første kører til at skifte til tørvejrsdæk og gjorde det en omgang før sine konkurrenter, hvilket sendte ham direkte ind i top 7.
Det tidlige stop viste sig at være en afgørende faktor for britens resultat, mens flere konkurrenter tabte tid ved at vente længere med dækskiftet.
Ros fra Verstappens ingeniør
Efter løbet gennemgik Max Verstappens midlertidige race engineer, Simon Rennie, resultatet over teamradioen og lagde mærke til Hamiltons succesfulde strategi.
- Okay, makker, det blev P4. Piastri, så Norris, så Leclerc, og os på fjerdepladsen. Bag dig, Russell cirka 13 sekunder, sagde Rennie til Verstappen.
- Så Albon som sekser, Hamilton som syver – han stoppede en omgang før alle andre for at skifte til tørvejrsdæk, det så ud som om han fik en stor gevinst ud af det – og derefter Lawson otte, Bortoleto ni og Gasly på tiendepladsen. Yuki blev nummer 12.
Verstappen sluttede som nummer fire og missede dermed podiet for tredje løb i træk, selvom han havde vundet sprintløbet.
Red Bull holdt sig til en mere konservativ strategi, og hollænderen havde svært ved at avancere i feltet.
Vanskelige overhalinger og tekniske problemer
Teamchef Laurent Mekies forklarede, at det næsten var umuligt at overhale i løbets første fase på Spa, hvilket gjorde det svært for både Hamilton og Verstappen at vinde terræn.
Hamilton sad fast bag Alex Albons hurtige Williams, mens Verstappen kæmpede uden held bag Charles Leclerc.
Verstappen oplevede desuden tekniske problemer under løbet og rapporterede om ”clipping” på langsiden, hvilket sandsynligvis begrænsede hans fart i forsøget på at komme forbi Ferrarien.
Begge kørere udtrykte efter løbet frustration over den forsinkede start, selv om banen så ud til at være kørbar.
Løbsledelsen prioriterede dog sikkerheden og valgte at vente på bedre sigtbarhed, efter at have hørt feedback fra de øvrige kørere.