Holdets succes i 2024 resulterer i en eksplosiv stigning i deltagelsesomkostningerne.
McLaren kan fejre deres første konstruktørmesterskab siden 1998, men triumfen kommer med en betydelig økonomisk omkostning.
Inden et eneste hjul drejer i 2025-sæsonen, skal det britiske hold betale over 6 millioner dollars (ca. 41,5 millioner kroner) i entry fee for at deltage i næste års verdensmesterskab.
FIA’s Formel 1 Sporting Regulations fastlægger entry fees baseret på holdenes præstationer fra den foregående sæson.
Det betyder, at McLaren som mesterhold skal betale en grundafgift på 680.203 dollars samt en tillægsafgift på 8.161 dollars pr. point scoret i 2024.
McLaren scorede adskillige point for at vinde mesterskabet.
De har lagt en imponerende sæson bag sig.
Derfor overstiger deres entry fee nu beløbet, som Red Bull betalte i 2024, da de var de regerende mestre.
Til sammenligning betalte McLaren blot 2,4 millioner dollars (ca. 16,6 millioner kroner) for deres plads på gridden i 2024.
Mens McLaren ser en dramatisk stigning, oplever Red Bull, der sluttede som nummer tre i 2024, et betydeligt fald i deres entry fee.
Efter at have betalt næsten 7 millioner dollars (ca. 48,4 millioner kroner) for 2024-sæsonen, falder deres omkostninger til 4,7 millioner dollars (ca. 32,4 millioner kroner) for 2025.
Ferrari og Mercedes oplever begge stigninger i deres entry fees, dog i mindre omfang end McLaren.
Ferrari skal betale over 5,1 millioner dollars, mens Mercedes slipper med 3,9 millioner dollars.
I den modsatte ende af skalaen finder vi Sauber, som kun skal betale lige over minimumsbeløbet på 707.399 dollars, da de scorede beskedne fire point i 2024-sæsonen.
Aston Martin kan glæde sig over en besparelse på cirka 1 million dollars, mens Williams og Haas holder deres omkostninger relativt lave.
Samlet set vil FIA indkassere omkring 25,8 millioner dollars (ca. 178 millioner kroner) i entry fees fra de 10 teams.
Dette beløb er steget fra 22,4 millioner dollars (ca. 154,5 millioner kroner) i 2024 og afspejler en sport i vækst med intens konkurrence og stigende kommercielle muligheder.
McLarens økonomiske investering viser dog, at succes på banen også betyder større forpligtelser udenfor – et klart eksempel på prisen for at nå toppen i Formel 1.