Max Verstappen er angiveligt kommet et skridt tættere på et skifte til
Mercedes fra 2026-sæsonen.
Det skriver den italienske avis La Gazzetta dello Sport, som hævder, at Mercedes’ topchef Ola Källenius har givet sin godkendelse til en aftale med den firedobbelte verdensmester.
Verstappen har kontrakt med Red Bull frem til udgangen af 2028, men det er velkendt, at hans aftale indeholder en klausul, der potentielt kan åbne døren for et tidligt exit.
Ifølge flere medier kan den aktiveres, hvis hollænderen ligger uden for top fire i verdensmesterskabet efter Ungarns Grand Prix.
Mercedes bekræfter interesse
Rygterne om en mulig overgang har taget fart siden George Russell tidligere på året bekræftede, at "samtalerne er i gang".
Russell er selv uden kontrakt efter 2025 og vurderes til at være den kører, Verstappen i så fald ville erstatte.
En rapport fra Sky Italy op til det britiske grandprix hævdede, at Mercedes allerede har planlagt et tilbud, og at det kun manglede opbakning fra direktionen.
Ifølge La Gazzetta dello Sport er denne opbakning nu givet, hvilket bringer processen ind i en ny fase.
Den største forhindring er ifølge rapporterne fortsat, hvordan Verstappen juridisk kan frigøre sig fra Red Bull-kontrakten, hvis han ikke opfylder kravene for udløbsklausulen.
Det nævnes, at han i så fald vil undersøge andre juridiske muligheder.
Tidslinjer og økonomi kan få betydning
Et muligt scenarie nævnt af avisen er, at Verstappen allerede har underskrevet med Mercedes uden at det offentliggøres før senere.
En sådan aftale kunne træde i kraft fra 2027 i stedet for 2026, afhængigt af kontraktforholdene med Red Bull.
Et skifte vil dog have stor økonomisk betydning for Mercedes.
Verstappen vurderes til at have en årsløn på omkring 75 millioner dollars (ca. 480 millioner kroner), hvilket er mere end tre gange så meget som Russell.
Mercedes-toppen skal derfor ikke kun tage stilling til sportslige perspektiver, men også til det finansielle ansvar.
Källenius har tidligere udtalt til Sky Deutschland, at "Max ville se godt ud i sølv", og peger på 2026 som en mulighed for at starte et nyt kapitel.
Samme år træder nye tekniske reglementer i kraft, herunder 50 procent elektrificering og fuldt bæredygtige brændstoffer, hvilket Mercedes forventes at være godt forberedt på.
Usikkerhed hos Red Bull op mod 2026
Red Bull står over for egne udfordringer, da de fra 2026 selv skal stå for motordriften gennem samarbejdet med Ford.
Holdet erkender, at det bliver vanskeligt at være foran Mercedes i udviklingsarbejdet, og Verstappens fremtid kan afhænge af, hvordan disse forberedelser skrider frem.
Tidligere teamchef Christian Horner udtalte i forbindelse med det britiske grandprix, at "det ville være pinligt for Mercedes, hvis vi var foran med vores nye motor", og understregede samtidig ønsket om at beholde Verstappen trods usikkerheder.
På nuværende tidspunkt ligger Verstappen nummer tre i verdensmesterskabet med 18 point ned til Russell og yderligere afstand til Charles Leclerc.
Resultaterne i de kommende uger vil kunne få afgørende betydning for, om han har mulighed for at aktivere sin udløbsklausul.