Efter en turbulent F1-karriere med Red Bull er Nyck de Vries tilbage i rampelyset, denne gang bag rattet i en McLaren.
Er Nyck de Vries tilbage i dragten og klar til at vise sit værd på banerne, i en grad i hvert fald.
Den 29-årige hollænder, der netop har sikret konstruktørtitlen i WEC sammen med Toyota Gazoo Racing Europe, blev i weekenden set på den franske Paul Ricard-bane bag rattet af en McLaren MCL36.
Ifølge RacingNews365 var testen ikke en del af Pirellis dæktests, men en såkaldt TPC (Testing of Previous Cars).
Denne type af tests tillader brug af biler, der er mindst to år gamle, uden væsentlige restriktioner. Det har tidligere været brugt af hold som Mercedes, der testede Kimi Antonelli før hans kommende F1-debut.
At De Vries fik denne mulighed, er bemærkelsesværdigt. Han er i øjeblikket en del af Mahindras Formula E-team, men har tidligere været tilknyttet McLarens talentprogram.
Samtidig skal McLarens nuværende reservekører, Gabriel Bortoleto, skifte til Stake-teamet efter denne sæson, hvilket efterlader en potentiel åbning i teamet.
Motivationen for McLarens beslutning om at give De Vries tid i bilen er uklar. Det kan være en gestus mod en tidligere juniorprofil eller en strategisk test for fremtiden.
De Vries har tidligere vist sit værd som reservekører og debutant i F1, hvor han med kort varsel leverede stærke præstationer for Williams.
Denne test understreger hans fortsatte relevans i motorsportens øverste klasse, trods hans skifte til andre discipliner som WEC og Formula E. Om testen kan føre til en mere permanent rolle hos McLaren eller andre F1-hold i fremtiden, vil tiden vise.
De Vries’ evne til at tilpasse sig forskellige biler og discipliner gør ham til en attraktiv kandidat, hvis et sæde skulle blive ledigt i fremtiden. Testen på Paul Ricard kan derfor have været en subtil påmindelse om hans talent og alsidighed.