Pirelli afviser rygter om dæk-manipulation i Formel 1 trods Red Bulls bekymringer.
Pirelli, Formel 1’s dækleverandør, har ikke fundet beviser på, at holdene skulle bruge en kontroversiel vandkølingsteknik for at manipulere med dæktemperaturen.
Rygtet, der især har bekymret Red Bull, blev aktualiseret under Sao Paulo Grand Prix, hvor teamet bad FIA om at undersøge mistanker om, at rivaliserende teams anvender vandindsprøjtning i dækkene for at forbedre ydeevnen.
Red Bulls mistanker og FIA's respons
Spekulationerne begyndte, da Red Bull observerede, at nogle af deres konkurrenter, herunder McLaren, muligvis brugte en teknik til at sprøjte vand ind i dækkene gennem ventiler for at køle dem ned. Dette skulle potentielt forbedre dæktemperaturen og stabilisere ydeevnen under løbet.
FIA svarede hurtigt ved at igangsætte en undersøgelse, som blandt andet involverede Pirelli, for at få afklaring på, om teknikken er blevet brugt.
Ifølge MotorSportWeek udtalte Pirellis direktør for motorsport, Mario Isola, at han ikke har fundet noget usædvanligt i deres data, der skulle indikere misbrug af en sådan teknik.
“Jeg kan ikke se noget mærkværdigt i de data, vi har,” forklarede Isola. “Vi er her for at støtte FIA og kan rådgive, hvis der er behov. Men indtil videre har vi ikke nogen beviser for, at denne teknik er blevet anvendt.”
Fordele og udfordringer ved vandkøling
Isola forklarede, at det teknisk set er relativt simpelt for holdene at anvende vandindsprøjtning, hvis de ønskede det, men understregede også, at teknikken har potentielle ulemper.
“Det er en enkel metode. Man tilføjer vand gennem en ventil, men systemet har sine begrænsninger,” siger Isola.
Han tilføjede, at en sådan vandindsprøjtning ville skabe et damptryk inde i dækkene, hvilket ville medføre højere tryk og dermed mindre kontrol over dæktrykket – en faktor, der kan forringe dækstabiliteten i et løb.
Teknikdirektiver og retningslinjer
Pirelli har klare regler og tekniske direktiver, der forbyder manipulation af dækkene, og Isola understregede, at dækkene leveres med tør luft for at minimere fugtindhold: “Det er helt klart defineret i de tekniske direktiver, at man ikke må foretage ændringer i dækkene.”
Trods FIA's undersøgelse og Red Bulls bekymringer blev alle dæk i post-Sprint-inspektionen i Interlagos fundet at overholde reglerne.
Ferraris teamchef Fred Vasseur bemærkede Ifølge Express, at han ikke forstod teorien bag mistanken og at de fleste teams snarere forsøger at fjerne fugt snarere end at tilføre det. Det fremgår desuden, at Ferrari aktivt holder sig ude af kontroverser som denne.
Fremtiden for kontroversen
Christian Horner fra Red Bull har valgt ikke at kommentere yderligere på sagen, men holdet vil sandsynligvis følge FIA's undersøgelse tæt.
Diskussionen om dæktrykket og potentielle manipulationsteknikker er dog langt fra ny i Formel 1, og tekniske undersøgelser vil sandsynligvis fortsætte for at sikre retfærdighed og sikkerhed i sporten.