red bull racing wing

Red Bull afslører hovedårsagen til RB20’s problemer i 2024

Formel 1jan. 14 , 12:50

Red Bull Racing har kastet lys over de problemer, der forvoldte deres RB20 store udfordringer i Formel 1-sæsonen 2024.

Selvom Max Verstappen sikrede sin fjerde verdensmesterskabstitel efter en dominerende sæsonstart, endte holdet med at tabe konstruktørmesterskabet til McLaren.

Ifølge Red Bulls tekniske direktør Pierre Wache skyldtes dette en række uforudsete problemer med bilens aerodynamik, balancer og korrelation mellem simulationer og virkelighed.

Red Bull oplevede en sæson med to vidt forskellige halvdele. Holdet havde en stærk start med en betydelig føring over konkurrenterne, hvilket ifølge Wache kom som en overraskelse. "Vi forventede en tæt kamp fra starten, men vi blev overraskede over hullet til konkurrenterne i begyndelsen," sagde han.

Denne tidlige dominans maskede dog dybere problemer i RB20’s design. I løbet af sommeren begyndte bilens præstationer at falde, og McLaren samt andre rivaler udnyttede Red Bulls sårbarheder.

Kernen i Red Bulls udfordringer var problemer med bilens aerodynamik og korrelation. Wache forklarede, at bilens opførsel på banen ikke matchede resultaterne fra simuleringer og vindtunnelforsøg. Dette førte til balancemæssige problemer, især når bilen kørte over curbs eller i bestemte banesituationer.

"Vi havde et tab af downforce i nogle områder af bilens aerodynamiske kort, hvilket førte til, at vi ikke præsterede som forventet," forklarede Wache. Disse uventede svagheder blev forværret, da holdet undervurderede deres indflydelse på bilens samlede præstation.

Langsom til at reagere

Red Bull var langsomme til at reagere på de identificerede problemer, da RB20 stadig var konkurrencedygtig i begyndelsen af sæsonen. "Bilen var hurtig, så vi ønskede ikke at lave drastiske ændringer tidligt," indrømmede Wache.

Men da sæsonen skred frem, og McLaren intensiverede konkurrencen, blev problemerne mere tydelige, især på europæiske baner.

Holdet stod over for dilemmaet mellem at justere en bil, der allerede præsterede godt, eller at tage større risici med nye løsninger. Denne forsigtighed gjorde, at Red Bull kæmpede med uforløst potentiale i store dele af sæsonen.

Konkurrencedygtig under rette forhold

Trods vanskelighederne havde RB20 sine øjeblikke. Ved Qatar Grand Prix leverede bilen sæsonens bedste præstation i anden halvdel og viste, at den stadig kunne være konkurrencedygtig under de rette forhold. "I Qatar var bilen stadig den hurtigste, og vi formåede at vinde," understregede Wache.

De indhøstede erfaringer fra 2024 bliver afgørende for Red Bulls fremtidige designstrategier. Wache understregede, at teamet arbejder på at løse problemerne med korrelation og balance for at sikre en stærkere præstation i 2025.

Selvom 2024 markerede en sjælden svaghed for Red Bull i konstruktørmesterskabet, viste holdets evne til at forblive konkurrencedygtige deres styrke. Med en detaljeret analyse af RB20’s udfordringer sigter Red Bull på at vende tilbage til toppen af både kørernes og konstruktørernes mesterskab næste sæson.

Mest læste