Red Bull Racing tilsyneladende parat til at betale betydelig sum for den argentinske kører Franco Colapinto, som har imponeret for Williams i år. Ifølge den britiske journalist Joe Saward ser Red Bull Colapinto som en ideel tilføjelse til sit 2025-hold, og derfor ønsker de at købe ham fri fra hans Williams-kontrakt.
Colapintos fremragende debut: En stjerne i spe
Colapinto, der oprindeligt kom fra MP Motorsports Formel 2-hold, blev indkaldt som erstatning for den skuffende
Logan Sargeant til Monza og har siden leveret imponerende resultater.
Den 21-årige argentiner har flere gange vist sig at være en værdig konkurrent til sin mere erfarne holdkammerat Alexander Albon.
Han står dog nu i en usikker situation, da Williams allerede har besat deres sæder til 2025 med Albon og Carlos Sainz, der skifter fra Ferrari.
Williams’ teamchef James Vowles har udtalt, at han ønsker at se Colapinto tilbage i Formel 1 i 2025. Vowles overvejede muligheden for at udlåne Colapinto til et andet hold, herunder Stake (Audi), som stadig har en ledig plads på deres kørerline-up.
Men Red Bull er nu gået ind i kampen og har tilsyneladende lagt et betydeligt bud på bordet, hvilket ifølge Saward kan beløbe sig til hele 20 millioner dollars.
Red Bulls ambitioner og strategiske pvervejelser
Ifølge F1Maximaal er Red Bull overbevist om, at Colapinto passer perfekt ind i deres planer for fremtiden. Teamet har, som Saward beskriver, “ingen tvivl om”, at de vil have ham til næste sæson.
Red Bulls planer er tydeligvis rettet mod at styrke teamets konkurrenceevne med unge talenter, og at betale et millionbeløb for Colapinto er et klart udtryk for deres hensigter.
Den store investering hænger muligvis også sammen med det faktum, at Williams selv har andre talenter i deres pipeline, herunder Luke Browning, som næste år konkurrerer i Formel 2 for Hitech.
Dette åbner potentielt døren for Williams til at frigøre Colapinto, hvis de samtidig får en betydelig økonomisk kompensation.
Argentinas F1-drømme: Grand Prix i Buenos Aires?
Samtidig med Colapintos succes i Formel 1 er interessen for et argentinsk Grand Prix blusset op igen. Saward fortæller, at der er planer om et møde under det kommende Grand Prix i Brasilien, hvor en eventuel tilbagevenden til Buenos Aires vil blive drøftet.
Sidste gang, Argentina var vært for et Formel 1-løb, var i 1998, og selv om den økonomiske situation i landet er en udfordring, er interessen hos det argentinske publikum enorm. Det ville dog kræve store investeringer for at bringe Autódromo i Buenos Aires op til Formel 1-standard.
Saward er skeptisk over for, om en aftale vil falde på plads, men anerkender alligevel Buenos Aires som en “fantastisk by” og nævner, at han ville se frem til et comeback.
Udfordringen ligger i de store krav fra Formel 1’s side, hvor kontrakter ofte strækker sig over fem til ti år, og hvor økonomisk stabilitet er et nøglekrav.