christian horner max verstappen

Red Bull har fundet 'alarmerende' problem med Verstappens F1-racer

Formel 1mar. 12 , 13:13

Red Bulls dominans i Formel 1 har været en af sportens mest imponerende æraer, men sæsonen 2025 ser ud til at blive en langt større udfordring for den østrigske gigant.

Max Verstappen har sikret sig fire på hinanden følgende verdensmesterskaber, men for første gang i flere år ser det ud til, at Red Bull står over for alvorlige tekniske problemer – problemer, der potentielt kan koste dem både kørernes og konstruktørernes titler.

Under vintertesten i Bahrain vakte Red Bulls præstation bekymring internt i teamet. Ifølge en rapport fra Autosport var der alarmerende problemer med bilens respons på opsætningsændringer, hvilket er særligt bekymrende så tæt på sæsonstarten.

Mens McLaren imponerede i testen og Ferrari samt Mercedes viste lovende fart, gennemførte Red Bull færrest antal omgange af alle hold, hvilket kun forstærkede mistanken om, at noget ikke var, som det skulle være.

En af de mest markante problemer var bilens balance. Verstappen oplevede kraftig understyring i langsomme sving og overstyring i hurtige sving – en farlig kombination, der kan gøre bilen svær at kontrollere under forskellige løbsforhold.

Dette står i kontrast til tidligere Red Bull-modeller, der har været kendt for deres fleksibilitet og præcise styring. Ifølge Autosport var de interne ingeniører overraskede over, hvor lidt bilen reagerede på ændringer, hvilket tyder på en fundamentalt uforudsigelig opførsel i RB21.

Tilføjelsen af Pierre Wache som teknisk ansvarlig, efter at Adrian Newey skiftede til Aston Martin, har også skabt usikkerhed. Wache har forsøgt at designe en bil med et bredere arbejdsvindue, men den nuværende situation tyder på, at det mål ikke er blevet nået.

FIA har lavet en regulering som først træder i kraft efter Spaniens GP

Situationen bliver ikke bedre af, at Red Bull også har investeret i en aerodynamisk pakke, der kan blive forældet efter blot otte løb på grund af nye vingeregler, som FIA indfører.

Samtidig har Red Bull presset på for at få McLaren og Ferrari undersøgt for brug af fleksible vinger, som har givet dem en fordel i både højhastighedssving og på langsider.

FIA har allerede grebet ind med en ny regulering af bagvingen fra sæsonstart, mens reglerne for frontvingen først træder i kraft efter Spaniens Grand Prix.

Det efterlader Red Bull med en udfordring: De kan enten forsøge at optimere den nuværende bil og risikere at være bagud, eller de kan satse på en større opdatering efter Barcelona – men det kan være for sent i mesterskabskampen.

Mest læste