Temperaturen stiger, vinden lægger sig, og så alligevel ikke helt. Alt tyder på, at de våde elementer vil kunne blande sig i afgørelsen.
Det syvende løb i 2025-sæsonen markerer i dag starten på den europæiske del af kalenderen, og mens holdene gør klar til endnu en teknisk og strategisk intens weekend, truer vejrguderne med at gøre planlægningen lidt mere kompliceret.
I dag, fredag, bliver den mest ustabile dag. Dagen begynder med en gul advarsel for kraftig vind, og der kan komme vindstød på op til 35 kilometer i timen.
Samtidig er der risiko for let regn frem til klokken 8, men prognoserne tyder på, at skyerne letter inden den første træning går i gang klokken 13.30.
Temperaturen vil toppe ved omkring 19 grader, og asfalten forventes at nå helt op på 40 grader, hvilket er ideelt til at afprøve Pirellis nye C6-dæk.
Efter en række løb uden nævneværdige vejrudfordringer kan det ustadige vejr i Norditalien komme til at spille en taktisk rolle, især hvis holdene bliver tvunget til at tilpasse opsætninger på baggrund af skiftende forhold.
Søndag stadig i spil
Lørdagen tegner til at blive weekendens mest rolige dag med let til jævn vind, temperaturer lige over 20 grader og en meget lav risiko for regn, hvilket skaber næsten perfekte forhold for både den sidste træning og kvalifikationen.
Banetemperaturen forventes at ramme 38–41 grader, hvilket giver optimale betingelser for at finde det rette dækvindue.
Men selv om lørdagen ser stabil ud, er spændingen ikke ovre. Ifølge Total-Motorsport.com kan søndagens Grand Prix nemlig stadig blive påvirket af vejret.
Mellem klokken 13 og 20 er der risiko for såkaldte niveau 2–3 byger, hvilket kan føre til våde forhold under løbet, der starter klokken 15.
Vejrdata peger på en regnrisiko på mellem 20 og 50 procent under løbstidspunktet, hvilket betyder, at det hele kan afhænge af minutter og geografiske nuancer, hvis en byge pludselig rammer banen fra de nærliggende bjerge.
Kan en byge vende løbet på hovedet?
Der er ingen tvivl om, at søndagens vejr kan blive det afgørende kort i ærmet, især for hold som
Red Bull, der søger at genvinde noget terræn i forhold til
McLaren.
Sidstnævnte har været dominerende i årets første løb, men vådt føre vil kunne udligne forskellen i performance og strategi.
Baneforholdene vil være varme med asfalttemperaturer på omkring 38–40 grader, og vinden ventes at aftage til blot 5–10 kilometer i timen fra sydvest.
Luftfugtigheden bliver moderat, omkring 50–55 procent, hvilket også kan få indflydelse på dækstrategier og motorindstillinger.
Vejrudsigten for Emilia Romagna GP 2025
Dag | Session | Tidspunkt | Temperatur (luft/bane) | Vind | Regnrisiko |
Fredag | Fri træning 1 (FP1) | 13:30–14:30 | 19°C / op til 40°C | 20–25 kph, vindstød op til 35 | 40% tidlig morgen, <10% efter kl. 10 |
Fredag | Fri træning 2 (FP2) | 17:00–18:00 | 18°C / 38–39°C | Aftagende vind | Meget lav |
Lørdag | Fri træning 3 (FP3) | 12:30–13:30 | 20°C / 38°C | 5–15 kph | <20% |
Lørdag | Kvalifikation | 16:00–17:00 | 21°C / 40°C | Let og stabil | <20% (lokale skyer) |
Søndag | Grand Prix | 15:00 | 22–25°C / 38–40°C | 5–10 kph fra sydvest | 20–50% mellem kl. 13–20 |