Alpine ligger i bunden af Formel 1-feltet, og ifølge
Flavio Briatore skyldes krisen beslutninger truffet helt tilbage i starten af hybrid-æraen.
Formel 1-holdet Alpine oplever i 2025 en af sine mest udfordrende sæsoner til dato.
Med manglende udvikling og ringe resultater ligger holdet i bunden af konstruktørmesterskabet.
Ifølge holdets rådgiver Flavio Briatore skyldes situationen ikke kun aktuelle forhold, men også valg truffet for mere end et årti siden.
I 2024 fejrede Alpine en dobbeltpodie i Brasilien med Esteban Ocon og Pierre Gasly.
Året efter er forventningerne markant lavere.
Holdet har ikke udviklet sin nuværende bil, A525, siden begyndelsen af sæsonen for i stedet at fokusere på 2026-reglementet, hvor de vil køre med Mercedes-motorer.
"Hver søndag er tortur"
Briatore betegner sæsonen som en svær periode.
- Det er meget hårdt, denne situation for os. Hver søndag er tortur. Du har ingen chance. Du ser alle arbejde hårdt, men du får intet ud af det, siger han.
Holdet har valgt at satse alt på fremtiden og har nedprioriteret resten af 2025-sæsonen.
Briatore erkender dog, at beslutningen om at stoppe udviklingen af A525 var mere ekstrem end først antaget, da konkurrenterne samtidig har forbedret deres biler betragteligt.
Ledelse og motorudvikling under pres
Foruden den manglende biludvikling peger Briatore på, at ledelsesproblemer og utilstrækkelige ressourcer har været medvirkende faktorer.
Han mener, at det har været problematisk at styre et Formel 1-hold fra Paris fremfor fra hovedkvarteret i Enstone, og at der har manglet kontinuitet og nærværende ledelse i teamets dagligdag.
Samtidig retter Briatore opmærksomheden mod Renaults motorprogram.
Han beskriver beslutningen om ikke at investere nok i udviklingen af den hybride motorplatform som årsagen til, at Renault ikke har været konkurrencedygtige siden 2014.
- Alle andre investerede rigtig mange penge. Her taler jeg om Mercedes, Honda og Ferrari. Renault blev det tidligere niveau, som om det var okay, sagde han ifølge The Race.
Det mener han bunder i prioriteringer foretaget under den daværende koncernchef Carlos Ghosn, hvor ressourcerne ikke matchede konkurrenternes.
Håb for fremtiden
Med skiftet til Mercedes-motorer i 2026 håber Briatore, at Alpine kan vende udviklingen.
- Jeg vil have, at vi er blandt de seks første på gridden. Så begynder du at kunne lugte podiet, siger han.
Selvom Alpine i 2025 befinder sig i en lavpunkt i sin Formel 1-historie, mener Briatore, at man kan opnå overraskende resultater i fremtiden.
Han ser det som en stor udfordring, men ikke en umulig opgave.
- Jeg har aldrig haft en lille udfordring, afslutter han og henviser til sine tidligere erfaringer med Benetton og Renault, hvor han opnåede stor succes trods skeptikere.