romain grosjean

Romain Grosjean tilbage bag rattet i F1: Noget helt særligt

Formel 1sep. 26 , 22:45
Romain Grosjean har for første gang siden sit dramatiske uheld i Bahrain i 2020 igen siddet bag rattet i en Formel 1-bil – og denne gang fik han endelig brugt hjelmen, hans børn designede til hans oprindelige afskedsløb.
Fredag på Mugello-banen fik den tidligere Haas-kører Romain Grosjean et længe ventet gensyn med Formel 1, da han deltog i en officiel test med sit tidligere hold.
Det var første gang, han kørte en F1-bil siden det voldsomme uheld i Bahrain i 2020, hvor han mirakuløst slap fra en flammeindhyllet bil med livet i behold.
Ved ulykken, som fandt sted under det første løb i Bahrain, pådrog Grosjean sig forbrændinger på hænderne, efter at bilen ramte barrieren med en kraft på 67G og blev delt i to.
Han tilbragte 27 sekunder i den brændende bil, før han formåede at komme ud.
De efterfølgende to løb i sæsonen måtte han misse, og han forlod F1 uden mulighed for et sidste løb.
Endelig mulighed for at tage afsked
Ved testen på Mugello fik Grosjean ikke blot lov til at køre Haas' 2023-model VF-23, han bar også den hjelm, hans tre børn havde designet til det løb i Abu Dhabi, som han aldrig kom til at deltage i.
- Mine børn havde designet min hjelm til det, der skulle have været mit sidste Grand Prix i Abu Dhabi i 2020. Nu får jeg endelig muligheden for at bruge den i en Formel 1-bil, udtalte Grosjean inden testen.
Den 39-årige franskmand beskrev dagen som "noget helt særligt" og takkede både teamets ejer Gene Haas og den nuværende teamchef Ayao Komatsu for at give ham muligheden.
- Jeg er utroligt taknemmelig over at få lov til at deltage i TPC-testen på Mugello. Det er næsten fem år siden sidst, og at gøre det med mit gamle hold gør det bare endnu mere specielt, sagde han.
Gamle relationer genoplivet hos Haas
Testdagen bød også på et gensyn med gamle kolleger fra Grosjeans tid i Formel 1.
Ayao Komatsu, som i dag er teamchef for Haas, fungerede som Grosjeans race engineer. Det var en rolle han også havde i duoens tid hos Renault og Lotus.
- Det er kun passende, at han vender tilbage i en af vores biler. Det her er noget, vi har talt om at gøre i lang tid, sagde Komatsu.
Teamet brugte testen under F1’s "Testing of Previous Cars"-program, som tillader kørsel med biler, der er mere end ét år gamle.
Det skete sideløbende med, at Ferrari testede fremtidens 2026-dæk på samme bane.
Grosjean deltog i 179 Formel 1-løb for Renault, Lotus og Haas og opnåede ti podieplaceringer.
Efter F1 fortsatte han karrieren i IndyCar, hvor han hentede tre pole positions og seks podier, og han kører nu i IMSA SportsCar Championship samt som reservekører i Prema-teamet.
Mest læste

Loading