gettyimages 1317122165

Sir Jim Ratcliffe i problemer efter Mercedes-trussel

Formel 1feb. 18 , 9:23
Nye oplysninger viser, at Mercedes F1 har overvejet drastiske skridt i forhold til Sir Jim Ratcliffe. Den britiske milliardær står over for markante udfordringer på flere fronter.
Sir Jim Ratcliffe og hans selskab Ineos har skabt uro i Formel 1-verdenen, efter at Mercedes angiveligt har overvejet at købe ham ud af teamet.
Ratcliffe, der siden 2020 har ejet en tredjedel af Mercedes’ F1-hold, har forsøgt at genforhandle sin sponsoraftale med teamet, hvilket har ført til spændinger internt.
Sagen eskalerede så meget, at Mercedes-Benz ifølge flere kilder begyndte at undersøge finansieringsmuligheder for at overtage Ratcliffes aktier.
Selv om en talsmand fra Mercedes F1 senere har udtalt, at Ineos’ sponsorat "fortsat er stabilt", og at der ikke er nogen ændringer i ejerforholdene, står det klart, at forholdet mellem parterne har været under pres.
Et synligt tegn på den anspændte situation er, at Ineos-brandingen på den nye Mercedes-racer bliver mindre fremtrædende i år.
På de seneste modeller har Ineos-logoet været placeret på både luftindtaget over kørerens hoved samt på for- og bagvingerne, men det er endnu uvist, hvem der overtager disse reklamepladser i denne sæson.

Økonomisk pres rammer Ineos’ sportsaktiviteter

Ratcliffes problemer stopper ikke ved Formel 1.
Ifølge The Telegraph har Ineos’ sportsaktiviteter været under stigende økonomisk pres, hvilket har ført til stridigheder flere steder.
Senest har New Zealand Rugby indledt en retssag mod selskabet for manglende betaling af den første rate af en sponsoraftale, der ellers var planlagt til at løbe frem til 2027.
Derudover har Ineos trukket sig fra et samarbejde med Ben Ainslies America's Cup-hold, hvilket har ført til endnu en juridisk konflikt.
Samtidig har Ratcliffes indtog i Manchester United også været præget af uro.
Fans har protesteret over stigende billetpriser, og klubben har skåret ned på personalet.
Omkring 250 medarbejdere er allerede blevet afskediget, og der skulle være yderligere fyringer på vej.
Finansielt ser Ineos ud til at stå over for udfordringer.
De to kreditvurderingsbureauer Fitch Ratings og Moody’s har for nylig nedjusteret selskabets fremtidsudsigter til "negative", da firmaets gæld angiveligt er fem til seks gange større end dets årlige indtjening.

Mercedes F1 er en af de få profitable investeringer

Mens flere af Ineos’ sportsaktiviteter er udfordret, ser Mercedes F1 ud til at være en undtagelse.
Ratcliffe købte sin andel i holdet i 2020 for et ukendt beløb, og værdien af hans aktier er sandsynligvis steget betydeligt siden da.
I november 2024 blev Mercedes F1 vurderet til at have en værdi af 27,5 milliarder kroner, hvilket gør det til det næstmest værdifulde F1-team efter Ferrari.
Som medejer modtager Ineos en årlig dividende fra teamet.
I 2023 udbetalte Mercedes F1 i alt 700 millioner kroner i udbytte, hvoraf Ineos’ andel var omkring 230 millioner kroner.
Det beløb var tæt på at dække selskabets sponsorbidrag til holdet det år.
Ratcliffes oprindelige femårige sponsorat med Mercedes F1 ville være udløbet ved udgangen af 2024, men detaljerne om den nye aftale er endnu uklare.
Med Ineos’ økonomiske udfordringer og spændingerne med Mercedes er det tydeligt, at Ratcliffe står over for nogle store beslutninger i den kommende tid.
Mest læste