Efter endnu et Formel 1-løb i Monte Carlo uden et eneste overhalingsforsøg runger kritikken atter højt.
Monaco er med sine smalle gader og ikoniske kulisse et fast punkt på kalenderen, men i en æra med bredere og tungere biler bliver manglen på spænding stadig mere udtalt.
Det var tydeligt, da søndagens løb endte uden reelle dueller på banen til trods for forsøg på at skabe dynamik med ekstra pitstopkrav.
Både tidligere kørere og nuværende stjerner i feltet har givet deres bud på, hvordan man kan genoplive det traditionsrige, men ofte stillestående, Grand Prix.
Ændringer i banens udformning
Et af de mest gennemarbejdede forslag kommer fra den tidligere Formel 1-kører og nuværende formand for Grand Prix Drivers' Association,
Alex Wurz.
Med erfaring fra sin virksomhed Wurz Design, som arbejder med banedesign verden over, foreslår han tre konkrete ændringer på banen i Monaco.
1. Flyt Nouvelle-chikanen
Først vil han flytte Nouvelle-chikanen længere ned mod svinget Tabac. Det vil forlænge bremsezonen efter tunnellen og dermed øge chancerne for overhaling.
2. Ændring af Rascasse-svinget
Dernæst peger han på en ændring af Rascasse-svinget, hvor apex skal flyttes et par meter længere ud, så indgangen bliver bredere og mere åben for angreb.
3. Udvid Fairmont-hårnålen
Til sidst foreslår han at udvide ind- og udgangen af Fairmont-hårnålen med omkring to meter, hvilket skal give plads til flere forskellige linjer og potentielle overhalingsmuligheder.
Disse ændringer vurderer Wurz som realistiske og gennemførlige uden at ødelægge banens karakter.
Alternativer til selve løbet
Men det er ikke kun ændringer på banen, der diskuteres.
Ifølge Flashscore har Mercedes-køreren
George Russell en radikal idé, hvor man dropper løbet og i stedet afvikler en kvalifikationskonkurrence fordelt over to dage, hvor der gives point både lørdag og søndag.
I hans øjne ville det fastholde spændingen, uden at man behøver at ændre banen voldsomt.
Holdchefer som
Christian Horner og
Toto Wolff mener, at man må finde en løsning, der både bevarer Monacos eksklusivitet og sikrer underholdningen.
Det kunne være ved at definere en maximal omgangstid om søndagen, så kørerne ikke bevidst sætter farten ned for at bevare egen eller teamkammerats position.
Uanset tilgang er der bred enighed om, at noget må gøres. De fem forslag favner både fysiske ændringer og regulative tiltag.
Det afspejler kompleksiteten i det problem, at man ikke ønsker at miste Monacos historiske værdi, men at man heller ikke kan ignorere kritikken af løbenes manglende dramatik.
Det er nu op til FIA og Formel 1-organisationen at vurdere, hvilke af disse ideer der kan og bør realiseres.