En kontrakt til millioner har skabt debat om, hvorvidt en ung kører har ofret sin karriere på en aftale uden reelle muligheder for fremtidige løb.
Felipe Drugovich, der vandt Formel 2-titlen i 2022, har fået skarp kritik fra tidligere F1-manager og ekspert Peter Windsor for sin beslutning om at skrive under som test- og reservekører for
Aston Martin.
Ifølge Windsor var aftalen en fejl, der har hæmmet Drugovichs karriere og efterladt ham uden reelle muligheder for at sikre et fast sæde i Formel 1.
"Det er den største pengespildsaftale i Formel 1's historie," udtalte Windsor på sin YouTube-kanal og påpegede, at Drugovich aldrig vil få chancen for at køre som førstekører for Aston Martin.
"Han skrev under for 600.000 pund (omkring 5,2 millioner kroner), men hvad har det givet ham? Hvis han ikke havde indgået den aftale, kunne han måske have fået tilbud fra andre teams."
Mistet momentum på konkurrencepræget marked
Med et af de travleste kørermarkeder i Formel 1’s nyere tid, hvor teams forbereder sig på de kommende regelændringer i 2026, er Drugovich endt i skyggen af nye talenter.
Ifølge F1Oversteer havde Drugovich få FP1-sessioner og testdage med Aston Martin, men ellers ingen nævneværdige chancer for at imponere på banen.
Peter Windsor påpeger, at Aston Martins prioriteringer tydeligt ligger hos Lance Stroll, der er sikret sin plads gennem familiære bånd til holdets ejer, Lawrence Stroll.
Dette efterlader Drugovich i en fastlåst position uden udsigt til en fast plads på teamet.
"Jeg vurderer Drugovich højt, men denne aftale er spild af hans potentiale," sagde Windsor og understregede, at den brasilianske kører måske kunne have kæmpet sig til et sæde hos et andet team, hvis han havde holdt sig fri af Aston Martin-aftalen.
Fremtidsperspektiver for Drugovich
Selv om Drugovich stadig er en del af Formel 1-miljøet, står han over for store udfordringer i forhold til at sikre sig et fast sæde på gridden.
Hans manglende tilstedeværelse på årets kørermarked fremhæver, hvordan hans position hos Aston Martin har begrænset hans muligheder.
De fleste teams har allerede fastlagt deres lineups for 2025, hvilket gør fremtiden endnu mere usikker for Drugovich.
Hans eksempel fremhæver den hårfine balance for unge kørere mellem at være tilknyttet et prestigefyldt team og at miste momentum i jagten på et fast sæde.