På trods af vedholdende spekulationer har ejeren af Haas F1 Team, Gene Haas, afvist at sælge holdet til Toyota.
De seneste rygter om det amerikanske teams fremtid er opstået i kølvandet på Haas' nye samarbejde med Toyota, hvilket har ført til formodninger om, at den japanske bilfabrikant kunne være på vej tilbage til Formel 1 som ejer.
Haas’ teamchef Ayao Komatsu, der personligt forhandlede aftalen på plads med Toyota-ledelsen, herunder formand Akio Toyoda, fastslår dog ifølge F1Chronicle, at et salg ikke er på tale.
"Gene sælger ikke teamet," udtalte Komatsu under Mexicos Grand Prix, hvor han også bekræftede, at Haas har modtaget flere tilbud gennem årene, som alle er blevet afvist.
Ifølge Komatsu er Haas optaget af at udvikle holdet, ikke at afhænde det:
"Gene spørger altid, hvordan vi kan forbedre os. Salg er ikke noget, han er interesseret i."
Komatsu bekræftede desuden, at aftalen med Toyota er af langvarig karakter, men understregede, at der ikke var diskuteret nogen "førsteret" for Toyota i forhold til et fremtidigt opkøb af Haas-holdet.
Efter en 15-års pause vender Toyota tilbage til Formel 1, denne gang som teknisk partner til Haas.
Partnerskabet repræsenterer en strategisk alliance, hvor Toyotas avancerede teknologi og ekspertise skal hjælpe Haas med at etablere sig som en seriøs konkurrent i F1.
Toyota forlod Formel 1 i 2009 under den globale finanskrise, men har sidenholdt forbindelsen til motorsport gennem deres WEC-program.
Nu er de tilbage i kongeklassen, ikke som fabriks-hold, men med en vigtig rolle som teknologisk drivkraft for Haas.
Den aftale, der blev indgået i oktober, giver Haas adgang til Toyotas ressourcer, mens Toyotas logo igen vil pryde F1-biler.
Samarbejdet er også starten på en ny køreropstilling for Haas i 2025.
Britiske Oliver Bearman tager springet fra Ferrari Driver Academy og Esteban Ocon forlader Alpine til fordel for Haas. Sammen erstatter de veteranerne Kevin Magnussen og Nico Hülkenberg.
En væsentlig del af aftalen er Toyotas vetoret over fremtidige kørerskift hos Haas.
Denne klausul giver Toyota direkte indflydelse på teamets sportslige beslutninger og reflekterer deres ambitioner om at sikre en japansk kører i Formel 1.
Toyota sigter efter at placere en japansk kører ved siden af Honda-støttede Yuki Tsunoda, der forbliver med Visa Cash App RB-holdet i 2025.
Haas’ samarbejde med Toyota kan markere begyndelsen på en ny æra.
Med Toyotas støtte håber det amerikanske team at tage et afgørende skridt op i feltet. Spørgsmålet er, om partnerskabet kan levere de ønskede resultater – og om Toyotas indflydelse vil gavne eller hæmme Haas på lang sigt.