Resultaterne taler deres eget sprog, men de forklarer ikke alt. Flere faktorer spiller ind, og det tekniske har vist sig at være mere komplekst end ventet.
Yuki Tsunoda har i årevis kæmpet for at bevise sit værd i Formel 1, og i 2025 har han endelig fået chancen for at vise sig frem i Red Bulls førertrøje.
Dog først, da Liam Lawson blev degraderet til søsterholdet Racing Bulls efter de to første løb.
Skønt ambitionerne er store, har resultaterne indtil videre haltet bagefter. Kun 10 point er det blevet til i sæsonens første ni løb (inklusive de to, han kørte for Racing Bulls), og det skaber både intern tvivl og ydre pres.
Særligt de seneste tre grandprixer har været skuffende for den japanske kører, der blot har hentet ét enkelt point i form af en 10. plads ved løbet i Imola.
Uheldet i Imola blev dyrt
Inden løbet i Imola forulykkede japaneren så voldsomt i kvalifikationen, at det kostede ham det opgraderede undergulv og en række vigtige komponenter.
Det har placeret ham i en bil med en anden specifikation end hos teamkollega
Max Verstappen, hvilket har kompliceret hans udvikling yderligere.
Efter Tsunodas sammenstød arbejder
Red Bull nu intensivt på at få bilen tilbage på rette niveau, så han kan køre med opgraderingerne til
Canadas Grand Prix.
Ifølge PlanetF1 har
Helmut Marko udtalt, at det ikke er tilfredsstillende, at Tsunoda kun har hentet ét point i de seneste tre løb.
En ny bundplade og relaterede dele tager ifølge Marko minimum tre uger at producere, hvilket har betydet, at Tsunoda i både Monaco og Spanien måtte stille til start med en ældre version af RB21-raceren.
Det har gjort det vanskeligt for ham at konkurrere med Verstappen, der i alt har hentet 134 af holdets samlede 144 point.
Den skæve fordeling har allerede kostet Red Bull muligheden for at genvinde konstruktørmesterskabet.
Marko har erkendt, at teamet reelt har opgivet titlen og nu fokuserer på at bringe Tsunoda op i fart.
En opgave, som kræver både tid og tålmodighed. Disse to ressourcer er ofte sparsomme i toppen af Formel 1.
Tsunoda skal finde selvtilliden
Selv om presset vokser, er der stadig opbakning fra teamchef
Christian Horner. Han fremhæver, at Tsunoda har vist glimt af potentiale, og at han har brug for at finde tilliden til bilen.
Horner har desuden pointeret, at Red Bull ikke har travlt med at træffe en beslutning om fremtiden og vil give Tsunoda den nødvendige støtte.
- Det handler om at give ham ro og finde et setup, han har tillid til. Vi har set farten, men han skal samle det hele, lød det fra Horner.
Men tiden er ikke på den 25-årige japaners side. Isack Hadjar presser på fra Racing Bulls, og med Red Bulls historie med korte snore til Verstappens skiftende teamkolleger skal Tsunoda snart vise noget mere end blot enkelte lyspunkter.