Toto Wolff vurderer, at
Red Bull har sat sig selv i en enorm udfordring ved at afvise en Porsche-aftale og i stedet bygge deres egen motor til Formel 1.
Ved weekendens grandprix i Holland hentede Red Bull 20 point, hvilket holder dem inden for rækkevidde af Ferrari og Mercedes i konstruktørmesterskabet.
Max Verstappen blev nummer to efter Lando Norris’ uheldige exit, mens Yuki Tsunoda sluttede på niendepladsen.
Trods resultaterne tyder meget dog på, at Red Bull må tage til takke med fjerdepladsen i år.
Det ville være deres laveste placering siden 2015.
Porsche-aftale faldt til jorden
I et interview med GPBlog sammenlignede Mercedes’ teamchef Toto Wolff Red Bulls motorprojekt med at bestige Mount Everest.
Han forklarede, at det hele begyndte, da Christian Horner modsatte sig en planlagt aftale med Porsche.
Ifølge Wolff var der ellers enighed mellem Wolfgang Porsche og Red Bulls grundlægger Dietrich Mateschitz om, at den tyske bilproducent skulle ind som medejer og motorleverandør.
- Jeg tror, aftalen var stort set på plads, sagde Wolff.
- Porsche ville eje 50 procent af holdet, de ville spejle ledelsesstrukturen, og de ville levere motoren. Men det skete ikke, fordi idéen blev, at Red Bull ikke længere skulle være afhængig af en anden producent. De skulle stå på egne ben.
Red Bull har siden etableret deres eget motorprogram, Red Bull Powertrains, der fra næste sæson skal levere power units til holdet.
Nye regler kan give muligheder
Wolff understregede dog, at man ikke bør undervurdere Red Bull.
Formel 1 indfører fra næste år en såkaldt ’catch-up’-regel, der giver ekstra udviklingstid til motorproducenter, som ligger bagud i forhold til konkurrenterne.
Det kan vise sig at blive en fordel for Red Bull, hvis deres motor ikke er på niveau fra starten.
- Man kan aldrig undervurdere et hold, der har ressourcerne til at bygge noget fra bunden. Oddsene er imod dem, men måske overrasker de. Og selv hvis det ikke lykkes med det samme, kan de med de nye regler arbejde sig fremad, sagde Wolff.
Han mindede samtidig om, at mange heller ikke tog Red Bull seriøst, da de overtog et chassisteam i midten af 00’erne.
Siden har de vundet 14 mesterskaber i sporten.
Hvis Red Bull ikke lykkes med deres motorprojekt, kan konsekvenserne blive store.
Max Verstappen har kontrakt frem til 2028, men flere medier har spekuleret i, at han kan forlade holdet i 2027, hvis bilen ikke er konkurrencedygtig fra begyndelsen af den nye æra.