Valtteri Bottas gik fra at kæmpe om sejre hos Mercedes til at forsvinde i feltet hos Sauber. Nu fortæller han om oplevelsen og fremtiden.
Valtteri Bottas har oplevet Formel 1’s absolutte top – og dens bagside. Efter fem succesrige år hos Mercedes, hvor han var en del af et dominerende mandskab, og selv blev en samlet nummer to i både 2019 og 2020 efter Lewis Hamilton, tog han i 2022 springet til Sauber, der dengang kørte under Alfa Romeo-navnet.
I begyndelsen så det lovende ud. Med de nye ground effect-regler scorede Bottas point i syv af sæsonens første ni løb.
Men herefter gik det ned ad bakke.
Over de efterfølgende 59 løb lykkedes det ham kun at hente point seks gange, og i 2024 gennemførte han sin første F1-sæson uden en eneste placering i top-10.
Den dårlige periode betød, at Bottas ikke formåede at sikre sig et fast sæde til 2025-sæsonen.
I stedet vender han nu tilbage til Mercedes – dog ikke som racerkører, men som reserve.
Den 34-årige finne lægger ikke skjul på, at tiden hos Sauber var hård.
Han beskriver især 2024 som ekstremt udfordrende, hvor han ofte kæmpede bagerst i feltet og sjældent fik mulighed for at vise sit sande niveau.
"Det var næsten, som om jeg forsvandt for nogle mennesker," siger Bottas og forklarer, at det var frustrerende ikke at kunne bevise sit værd.
Han understreger dog, at hans køreegenskaber ikke har lidt skade af de svære år.
Tværtimod føler han sig fysisk i bedre form end nogensinde og mener stadig, at han har niveauet til at konkurrere på højeste plan.
Ifølge RacingNews365 er Bottas ikke den eneste, der har oplevet udfordringer hos Sauber.
Teamets udvikling har været præget af ustabil ledelse, men nu er der tegn på, at tingene begynder at falde på plads.
Selv om Bottas ikke fortsætter hos Sauber, ser han optimistisk på holdets fremtid.
Holdet vil i 2026 blive overtaget af Audi og omdannes til en fabriksorganisation, hvilket kan give dem en helt ny position i Formel 1-feltet.
"Jeg føler, at holdet endelig har fundet den rette stabilitet og en langsigtet plan," siger Bottas og fremhæver, at lederskiftet med Mattia Binotto som ny teknisk direktør kan give Sauber et tiltrængt løft.
Han påpeger dog, at succes i Formel 1 afhænger af mange faktorer – særligt motorens ydeevne, som Audi nu arbejder på at udvikle.
Selv om Bottas ikke længere har en fast plads på startgridden, holder han stadig fast i håbet om at vende tilbage.
Spørgsmålet er, om han får chancen, eller om hans tid som fast Formel 1-kører er forbi.