Et par dårlige weekender kan koste dyrt i Formel 1. I dette tilfælde har det kostet langt mere, end man skulle tro.
Jack Doohan fik chancen, som mange unge racerkørere kun tør drømme om. Med et velkendt efternavn og talent i blodet trådte han ind i Formel 1 med Alpine fra starten af sæsonen.
Bare seks løb inde i 2025 er hans eventyr i den franske racerdragt imidlertid blevet sat på pause – og det skyldes ikke kun resultater på banen, men også, hvad der er sket uden for pointtavlen.
Efter løbet i Miami, hvor han måtte udgå på første omgang efter kontakt med Liam Lawson, var tålmodigheden brugt op.
Alpine har valgt at rykke reservekøreren
Franco Colapinto op som fast makker til
Pierre Gasly, mens Doohan nu må tage til takke med en plads på sidelinjen.
Rekordstor regning - interne gnidninger
Ifølge F1 Oversteer er det ikke bare den manglende fart, men også de mange skader, der fik Alpine-ledelsen til at tage beslutningen.
Doohan har i løbet af de første seks løb pådraget teamet den højeste reparationsudgift i hele feltet: 1,12 millioner britiske pund, svarende til cirka 9,8 millioner danske kroner.
Det beløb overgår blandt andre Lando Norris, Oliver Bearman og hans egen holdkammerat Pierre Gasly.
Flere af uheldene har Doohan ikke følt sig eneansvarlig for. Særligt under løbet i Japan mener han, at Alpine efterlod ham uden korrekt information om DRS-håndtering i simulatoren – en fejl, der kan have forårsaget det voldsomme 50G-krak.
Jack Doohan skal resten af 2025-sæsonen agere reservekører, og det er uvist, om han igen får mulighed for at bevise sig i en løbsweekend.
Franco Colapinto, der kostede Alpine omkring 73 millioner kroner i en transfer fra Williams, tager nu over.
Jack Doohan må i mellemtiden vente i kulissen, velvidende at hans comeback til en fast plads i Formel 1 kræver andet og mere end bare fart – det kræver også tillid, stabilitet og færre uheld af den dyre slags.
Oversigt over reparationsudgifter
Placering | Kører | Team | Reparationsudgifter (DKK) |
1 | Jack Doohan | Alpine | 9.800.000 kr. |
2 | Lando Norris | McLaren | 8.110.771 kr. |
3 | Oliver Bearman | Haas | 6.619.838 kr. |
4 | Carlos Sainz | Williams | 5.671.515 kr. |
5 | Yuki Tsunoda | Racing Bulls / Red Bull | 5.440.632 kr. |
6 | Pierre Gasly | Alpine | 5.379.178 kr. |
7 | Fernando Alonso | Aston Martin | 3.413.613 kr. |
8 | Esteban Ocon | Haas | 3.387.483 kr. |
9 | Gabriel Bortoleto | Sauber | 2.727.623 kr. |
10 | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | 1.501.665 kr. |
11 | Liam Lawson | Red Bull / Racing Bulls | 1.256.403 kr. |
11 | Isack Hadjar | Racing Bulls | 1.256.403 kr. |
13 | Charles Leclerc | Ferrari | 818.763 kr. |
13 | Oscar Piastri | McLaren | 818.763 kr. |
15 | Nico Hülkenberg | Sauber | 0 kr. |
15 | Lance Stroll | Aston Martin | 0 kr. |
15 | Alex Albon | Williams | 0 kr. |
15 | Lewis Hamilton | Ferrari | 0 kr. |
15 | George Russell | Mercedes | 0 kr. |
15 | Max Verstappen | Red Bull | 0 kr. |