gettyimages 2202271639

Verstappen afslører: Har fået et 'partytrick' inspireret af Schumacher og Senna

Formel 1apr. 25 , 14:48
En særlig detalje i Verstappens kørsel vækker opsigt og trækker paralleller til to af sportens mest frygtløse legender.
Når Max Verstappen ruller ud af pitten og ind på startgridden, er det sjældent blot endnu et løb i rækken.
Den tredobbelte verdensmester, som fortsat jagter titlen i 2025 trods en markant langsommere Red Bull-bil, har nemlig udviklet et særligt greb i sin værktøjskasse – et såkaldt "partytrick", der ikke bare handler om fart, men om ren, ufiltreret kørerkløgt.
Og han har fundet inspiration hos to af sportens største ikoner: Michael Schumacher og Ayrton Senna.
Det handler ikke om noget, der kan måles i data eller registreres i telemetri. Det handler om noget mere menneskeligt – noget, der kun afslører sig i de mest intense øjeblikke, hvor marginalerne er små, og beslutninger skal træffes i brøkdele af sekunder.
Karun Chandhok beskrev for nylig Verstappens tilgang som en videreførelse af Senna og Schumachers kompromisløse stil:
- Max går bare direkte mod apex. Det er op til alle andre at flytte sig. Og det gør han konsekvent.
Et karaktertræk, der skiller ham ud – og som næppe er tilfældigt udviklet.

En reaktion på modgang

Det seneste år har været en rutsjebanetur for Red Bull trods sidste års verdensmesterskab til Verstappen.
Vinterens opgraderinger har ikke levet op til forventningerne, og holdet befinder sig nu bag både Mercedes og især McLaren, der har taget et markant teknologisk spring fremad.
Ifølge F1 Oversteer har det placeret Verstappen i en uvant rolle, hvor han ikke er den dominerende, men den jagende.
Det har givet hollænderen endnu mere ansvar for bilens opsætning og krævet et hidtil uset fokus på detaljer.
For at kompensere for bilens manglende fart, har han finjusteret sin kørestil, og netop her kommer det berømte "partytrick" ind i billedet – en aggressiv, uforudsigelig manøvre, som får rivalerne til at tøve i direkte dueller.
Et våben, han har slebet skarpt i 2025-sæsonens første løb.
Men samtidig rejser det spørgsmålet om, hvor længe han bliver hos Red Bull, hvis bilen ikke kan følge med?

Ferrari, Aston Martin – eller trofasthed?

Spekulationerne er i fuld gang. Ferrari lurer i kulissen, og Aston Martin nævnes af tidligere teamchef Franz Tost som favorit til at kapre Verstappen, hvis han ønsker et nyt projekt.
Med 2026-reglementet i horisonten og Red Bull under pres kan et skifte til en rival være mere end bare mediesladder.
Alligevel er der også stærke bånd internt i Red Bull: Verstappen har arbejdet tæt med sin race engineer Gianpiero Lambiase i næsten ti år – et forhold, der ikke kan erstattes med penge alene.
I skrivende stund står Red Bull over for enten at overbevise deres stjerne om, at de igen kan bygge den hurtigste bil, eller at måtte se ham søge nye græsgange.
Mest læste