Max Verstappen og
Lando Norris står foran en potentiel udfordring, når Formel 1-feltet rammer den spanske Grand Prix-uge i 2025.
En ny regelændring kan nemlig gøre livet betydeligt sværere for to af sportens helt store profiler, netop som de forsøger at holde trit med den eksplosivt formstærke Oscar Piastri.
Den australske McLaren-kører har overrasket de fleste ved at tage tre sejre og føringen i verdensmesterskabet efter de første fem løb.
Samtidig har hans holdkammerat, Lando Norris, kæmpet med at få det maksimale ud af McLarens nye MCL39. Norris har været åben omkring, hvor svært det er at køre bilen helt på grænsen, og teamet har erkendt, at hans naturlige kørestil slider mere på dækkene end Piastris gør.
Nye restriktioner for frontvingen
Ifølge en rapport fra Auto Motor und Sport kan problemerne for Norris dog være på vej til at blive endnu større.
Fra det spanske Grand Prix vil FIA nemlig skærpe reglerne omkring fleksible frontvinger – et tiltag, der skal forhindre hold i at udnytte det grå område i reglementet.
Flexing af vinger kan give markante aerodynamiske fordele i højhastighedssving, hvor downforcen ændrer sig dynamisk. Indtil nu har reglerne tilladt en fleks på op til 15 mm, men fra Spanien strammes det ned til 10 mm.
Ingen hold er endnu blevet fanget i at bryde de nye krav, men flere i paddocken frygter, at ændringen vil påvirke biler som McLaren – og i særdeleshed kørere som Norris, der i forvejen kæmper med balanceproblemer.
Overstyring, som allerede har været en hovedpine for briten i denne sæson, kan blive endnu sværere at kontrollere, hvilket vil forværre hans problemer med at holde dækkene i live gennem løbene.
Verstappen og Red Bull rammes også hårdt
Hos Red Bull har Verstappen også været afhængig af et setup, der drager fordel af fleksible vinger i hurtige sving, og han kan derfor blive ramt på samme måde.
Men det er i McLaren-lejren, hvor konsekvenserne potentielt kan blive størst. Norris' problemer blev tydelige under Australiens Grand Prix, hvor han – trods teamordrer – var synligt langsommere end Piastri under de skiftende forhold.
McLaren håber på at kunne tilpasse bilen hurtigt, men realiteten er, at Norris risikerer at komme endnu længere bagud i kampen om mesterskabet, hvis han ikke hurtigt finder en løsning på de tekniske og stilistiske udfordringer.
Samtidig presser Piastri videre med en kørestil, der ser ud til at være skræddersyet til de nye krav – en forskel, der kan få store sportslige konsekvenser hen over sommeren.